Clasa mea din afara clasei

2023

Clasa mea din afara clasei - Misiune

Obiectivul principal al proiectului „Clasa mea din afara clasei” îl constituie reducerea părăsirii timpurii a școlii prin măsuri integrate de prevenire a fenomenului și de asigurare a oportunităților egale pentru 330 de elevi din mediul rural din 3 școli din județul Teleorman pe o perioadă de 12 luni.

Obiective specifice ale proiectului

  • Reducerea părăsirii timpurii a școlii prin dezvoltarea unei culturi școlare inclusive în fiecare dintre cele 3 școli, promovând dezvoltarea de activități non-formale și outdoor; Îmbunătățirea competențelor personalului didactic prin participarea a 38 de profesori din 3 școli la un curs acreditat de perfecționare pe tema educației non-formale în sistem outdoor.
  • Îmbunătățirea competențelor personalului didactic prin participarea a 38 de profesori din 3 școli la un curs acreditat de perfecționare pe tema educației non-formale în sistem outdoor.

Principalele activități:

  • formarea a 38 de profesori printr-un curs acreditat cu credite transferabile în care vor fi pregătiți să deruleze activitățile non-formale și outdoor în școala lor, dar și cum să își creioneze un set de materiale adaptate la cerințele și nevoile elevilor din școala lor pe baza ghidului dezvoltat pentru aceștia;
  • activități non-formale în sistem outdoor, prin intermediul cărora profesorii vor organiza diferite sesiuni cu elevii implicați în program, care se vor focusa pe teme precum: problema discriminării, incluziunea romilor și cum se pot dezvolta relații interculturale;
  • activității de sprijinirea elevilor pentru tranziția spre un alt ciclul de învățământ în care vor fi identificați minimum 20 de elevi aflați în risc de părăsire timpurie a școlii aflați în clasele a III-a, a IV-a, a VII-a și a VIII-a care vor beneficia de sesiuni de consiliere și orientare profesională, activități remediale la materiile relevante în afara programul școlar cu scopul suplimentării bagajului educațional, iar pentru beneficiarii care se află în clasa a VII-a sau a VIII-a se vor organiza sesiuni de prezentare a liceelor aflate in apropiere;
  • program de mentorat pentru creșterea stimei de sine a elevilor pentru dezvoltarea abilităților sociale, cu precădere asupra relaționării și incluziunii, un pilon important al acestei activității este reprezentat de conceptul peer to peer learning, astfel încât 30 de elevi sau tineri (romi și neromi) vor fi formați cu privire la stima de sine, identitate, setarea propriilor obiective, motivare în parcursul educațional, lucru în echipă, precum și diversitate și incluziune; astfel, noii mentori vor organiza diferite ateliere cu 139 de elevi de gimnaziu.
  • Principalele rezultate așteptate în urma implementării activităților:
  • 330 elevi din mediul rural (dintre care 140 elevi romi) din județul Teleorman, aflați în situații de risc, sprijiniți în continuarea educației și tranziției spre următorul ciclu prin implicarea în activități non-formale și out-door, participare la activități interculturale și de creștere a stimei de sine, consiliere și orientare școlară;
  • competențe crescute de adaptare a conținutului și practicilor educaționale, la nevoile elevilor, centrat pe educației non-formală în sistemul outdoor, în rândul a 38 de cadre didactice din trei școli din județul Teleorman.

NOUTĂȚI

* Concurs postere „Clasa mea din afara clasei”

În luna noiembrie a avut loc un concurs de postere la nivelul școlilor partenere, care le-a pus tinerilor creativitatea la bătaie. Copiii au lăsat desenele să vorbească pentru ei despre ce înseamnă și cum ar vedea ei o „clasă din afara clasei”. Concursul s-a adresat elevilor din ciclul primar si gimnazial de la Școala Gimnazială „Conțești”, Școala Gimnazială „Sfinții Voievozi”, Bragadiru și Școala Gimnazială Pietroșani, jud. Teleorman, iar cele mai bune creații au fost premiate. Pe fiecare dintre cele cinci postere (unul dintre ele fiind un colaj cu toate cele premiate) am inserat desenele ieșite din mâinile elevilor, desene făcute în acuarele, carioci ori creioane colorate.

Școala Gimnazială Conțești - activități desfășurate

După data de 11 aprilie, la Școala Gimnazială Conțești, copiii claselor primare au desfășurat, printre altele, „Sandwich-uri amuzante”, activitate prin intermediul căreia au vorbit despre importanța consumului de legume și fructe (oră care au confirmat că a fost... delicioasă), „Jocurile copilăriei”, la care au lucrat în echipă, s-au distrat, au învățat să colaboreze și să comunice mai bine, „Atelierul fanteziei, prin intermediul căreia elevii au învățat despre tradițiile românești de Paște și au încondeiat ouă, „Isteții”, o activitate-concurs de cultură generală, precum și „Dacă e joi, e teatru”, la care au urmărit spectacolul D-l Goe. O altă clasă primară a desfășurat, printre altele, „Păpușile prind viață”, prin care elevii și-au exprimat trăirile și emoțiile prin intermediul personajelor, „Jocuri și jucării”, la care ș-au dezvoltat spiritul de echipă, felul în care comunică și colaborează, „Minte sănătoasă în corp sănătos”, unde au organizat întreceri sportive, dar și „Mâncăm sănătos”, unde fiecare copil a gustat fructe și legume pe nevăzute și s-au folosit de simțurile lor să le ghicească - unii dintre ei gustând chiar pentru prima dată anumite fructe și legume. Începând cu data de 10 mai, elevii au desfășurat activități care să contribuie în a face din școală un mediu în care să se simtă în siguranță și în care să le facă plăcere să vină. Astfel, s-au adunat împreună pentru: „Puncte cardinale” (activitate prin intermediul căreia elevii s-au orientat cu ajutorul telefoanelor și au identificat împreună punctele cardinale), „Observam natura” (elevii au observat cu imensul „laborator de cercetare”, și anume natura), „Flashmob pentru pace” (prin care elevii au vrut să transmită un mesaj de pace pentru întreaga lume), precum și „Iubim animalele”, o vizită la ferma de animale din localitate, „O școală colorată” și un concurs sportiv. La începutul lunii iunie, elevii de la Școala Gimnazială Conțești au dat startul activităților outdoor a căror misiune este de a face școala să devină prietenoasă, să fie un mediu safe în care fiecare elev să se simtă văzut și apreciat pentru ceea ce este. Pe lângă întâlnirile din sălile de clasă, elevii (alături de profesorii lor) au făcut activități de explorare a mediului și naturii, au organizat întâlniri în aer liber, au colorat zidurile școlii și le-au dat viață cu nuanțele lor, și s-au întrecut în meciuri de handbal și fotbal. După finalizarea noului foișor care a permis desfășurarea activităților în aer liber, în luna iulie au continuat activitățile la Conțești, începând cu cele de mentorat, ateliere în care jocul și poveștile ne-au ajutat să ne apropiem mai mult de noi înșine, dar și să-i cunoaștem mai bine pe cei de lângă noi. Tot la Școala Gimnaziala Conțești au început și activitățile sportive. Antrenamente de fotbal, handbal, fitness... toate pentru ca elevii să se „încălzească” pentru campionatele din august. Mai mult decât atât, elevii au continuat să învețe și pe timpul verii prin activități de remediere, dar și să se relaxeze prin intermediul serilor de film organizate în noul foișor. În plus, atât Școala Gimnazială Conțești, cât și Școala Gimnazială „Sfinții Voievozi” din Bragadiru au plecat într-o tabără a super-mentorilor la Sinaia. Elevii, însoțiți de cadrele didactice, au participat la atelierele de mentorat, atelierele sportive și de socializare, sub coordonarea Georgianei Ioniță, colega noastră și expertul pe mentorat din cadrul proiectului. Prima zi a fost despre straturi, etichete, stereotipuri și prejudecăți, despre cunoaștere, dezbateri și jocuri de echipă. A doua zi de la Sinaia ne-a găsit în drumeții și vizite, dincolo de sesiunile de mentorat. Am fost împreună să ne bucurăm de atracțiile turistice ale locului: pentru început ne-am făcut drum până la Cascada Urlătoarea (Bușteni), apoi ne-am plimbat în centrul din Sinaia și am vizitat Mănăstirea Sinaia și Castelul Peleș. A fost o plimbare lungă, cu discuții, râsete, un pic de mentorat în aer liber și povești despre toate diferențele care ne aduc împreună. Au fost două zile în care ne-am pus grijile pe pauză și ne-am petrecut timpul alături de persoane pe care le-a cunoscut pentru prima dată. Jocurile individuale și de echipă, atelierele de mentorat, pauzele de gustări și socializare, discuțiile despre pasiunile și visurile noastre... au fost prilejul prin care să ne luăm un răgaz să vorbim despre diversitate, etichete și cunoașterea celor de lângă noi. Așa cum spuneau și copiii în cadrul atelierului de mentorat: „Suntem cu toții diferiți pentru că suntem unici. Ceea ce este minunat.”

Școala Gimnazială „Sfinții Voievozi”, Bragadiru - activități desfășurate

Tot începând din luna aprilie, cadrele didactice ale școlii gimnaziale „Sfinții Voievozi” (Bragadiru) au realizat cu elevii claselor primare și gimnaziale, printre altele: „Suntem artiști la masă!”, „Să ne hrănim sănătos!” sau „Sănătatea este importantă! Este bunul cel mai de preț”, prin care elevii au învățat importanța alimentelor sănătoase în ceea ce privește starea de bine și dezvoltarea armonioasă, precum și „Să încercăm a descifra secretele Terrei”, „Câștigă România!”, o activitate-concurs de cultură generală, „Îndrăznește să știi! Îndrăznește să crezi!”, prin intermediul căreia s-au cunoscut mai bine, s-au jucat și au lucrat în echipă. Pe 7 iulie elevii școlii s-au întâlnit în foișoarele abia amenajate și au povestit despre incluziune, diversitate, respect reciproc, visele pe care le au și au folosit joaca drept unealtă pentru a se cunoaște mai bine unii pe ceilalți. Tot elevii de la Școala Gimnaziala "Sfinții Voievozi" Bragadiru au început și activitățile sportive și de ecologizare. Spoiler alert: La finalul activității de ecologizare fiecare dintre ei și-a lăsat un mesaj motivațional, o urare colorată ori un desen în cariocă pe tricourile albe pe care le-au îmbrăcat... ca să le rămână amintire. Spre finalul lunii iulie, elevii au continuat activitățile culturale în cadrul clubului de teatru. Fiecare dintre aceștia a ocupat un loc în foișorul proaspăt inaugurat, iar alături de profesoara lor și-au petrecut după-amiaza citind și interpetând poezii, ca un prim-pas pentru lucrurile pe care urmează să le învețe despre actorie. Pozele de mai jos arată cum elevii au interacționat cu acest tip de artă și modul în care s-au bucurat de o primă formare în teatru în cadrul atelierului. Într-o altă sesiune a aceluiași club de teatru, elevii au studiat texte dramatice, dar au și participat la ateliere de improvizație pentru a-și dezvolta jocul actoricesc și lucrul în echipă. Apoi, pentru elevii de la Bragadiru, a urmat o rundă de activități sportive. De data aceasta, elevii s-au încălzit pentru competițiile și campionatele ce vor veni și s-au întrecut în strategie și lucru în echipă în cadrul meciurilor de fotbal dintre clase. Dincolo de activitățile sportive și atelierele de mentorat, la Școala Gimnazială "Sfinții Voievozi" Bragadiru elevii și-au pus creativitatea la bătaie. Aceștia au învățat să fie mai prietenoși cu mediul prin intermediul unui club de fantezie și creație din materiale reciclabile.În cadrul acestei activități, elevii au reușit să înțeleagă importanța colectării selective și a reciclării, dar au reușit și să dea frâu liber imaginației, creându-și costume și alte accesorii vestimentare. Spre finalul lunii iulie, elevii au fost în vizită la fabrica de miere din localitate. O activitate outdoor prin care cei mici au învățat despre albine, rolul lor polenizator și importanța lor pentru mediu și oameni. De asemenea, pe 24 iulie a avut loc un meci de handbal între clase, unde fetele au fost personajele principale și s-au întrecut în mișcări, flexibilitate și lucru în echipă.
  • Fundația Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună”, în parteneriat cu Școala Gimnazială Conțești, Școala Gimnazială “Sfinții Voievozi” Bragadiru și Școala Gimnazială Pietroșani, județul Teleorman, implementează, în perioada 14.10.2022-30.09.2023, proiectul „Clasa mea din afara clasei”, cod SMIS2014+:153504, Cod apel: POCU/987/6/26/Operațiune compozită O.S 6.3,O.S 6.6/26/Operațiune compozită O.S 6.3,O.S 6.6.

    Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Operațional Capital Uman și beneficiază de o finanțare totală de 1.726.972,92 de lei din care 1.467.927,02 lei cofinanțare UE.

    Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României. Pentru informații detaliate despre celelate programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro

ro_RORomână