Cunoașterea (r)omului de lângă noi

2023

Cunoașterea (r)omului de lângă noi

Proiectul „Cunoașterea (r)omului de lângă noi” a avut ca scop creșterea nivelului de conștientizare asupra drepturilor omului și tratamentului egal, cu focus pe minoritatea romă, atragerea atenției asupra rolului pe care stereotipurile și prejudecățile le au în formarea percepțiilor despre ceilalți, dar și capacitarea cetățenilor în a reacționa față de discriminare și discursul instigător la ură din spațiul public.

Rezultate

  • În august 2022, împreună cu echipa de producție Sector 7, am realizat două materiale video, ca parte a proiectului „Cunoașterea (r)omului de lângă noi”. Am optat pentru două astfel de materiale video pentru a viza ca grupuri țintă ambele categorii de public: atât comunitatea romă, cât și populația majoritară. Prima parte a acestei campanii, „𝐃𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐌𝐚𝐬𝐜𝐚 𝐀𝐬𝐭𝐚”, adresată comunității rome, a devenit publică pe 1 octombrie 2022, iar cea de-a doua „𝐒-𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐦𝐢𝐧𝐚𝐭 𝐜𝐮 𝐫𝐚𝐬𝐢𝐬𝐦𝐮𝐥” a fost lansată pe 1 decembrie 2022. Ambele materiale au fost promovate, în special, online, pe platformele noastre de Facebook, Instagram, YouTube și TikTok. „Despre Masca Asta” vorbește despre măștile pe care alegem să le purtăm zi de zi și despre curajul de a te lăsa văzut. A fi rom vine cu un bagaj greu de dus. De frica stigmei, a respingerii, a rușinii, bună parte dintre noi alegem să împrumutăm alte identități și să dăm la o parte tot ce însemnăm cu adevărat: tot ce a pătimit neamul nostru, tot ce înseamnă familia noastră, limba și cultura noastră. Așa că devenim invizibili, iar singurele voci care vorbesc despre noi, rămân ale celorlalți. Misiunea materialului este aceea de a ne încuraja să ne lăsăm văzuți, de a ne lăsa să fim. Și a arăta celorlalți poveștile noastre adevărate, nu cele care au devenit atât de întipărite în societate, încât nu ne mai dau spațiu să arătăm cine suntem, de fapt. 𝐌𝐚𝐭𝐞𝐫𝐢𝐚𝐥𝐮𝐥 𝐩𝐨𝐚𝐭𝐞 𝐟𝐢 𝐮𝐫𝐦𝐚̆𝐫𝐢𝐭 𝐚𝐢𝐜𝐢: https://www.youtube.com/watch?v=WKYrce7Daw4
  • Cu câteva zile înainte de scoaterea materialului în lume, am organizat „𝐂𝐢𝐧𝐞𝐦𝐚 𝐢̂𝐧 𝐩𝐫𝐢𝐦𝐮𝐥 𝐫𝐚̂𝐧𝐝” o invitație deschisă pentru comunitatea noastră online (și nu numai). Biroul nostru s-a transformat într-o mini-sală de cinema, iar oameni diferiți, cu profesii diferite, și-au rupt mai mult de două ore din timpul lor și au venit să ne vadă, să ne cunoaștem și să ne ofere un feedback onest pentru munca noastră din vară. A fost o seară în care am renunțat la măști și în care ne-am lăsat pur și simplu să fim. O seară în care un birou de pe Slobozia nr. 31 a adunat laolaltă studenți, specialiști în marketing, dezvoltatori software, psihologi, producători și scenariști de film, care și-au împărtășit poveștile și au creat altele alături de noi. O seară care ne-a arătat cât de nevorbiți suntem, cât de importante sunt întâlnirile și cât de dor ne era să vă avem aproape.
  • „𝐒-𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐦𝐢𝐧𝐚𝐭 𝐜𝐮 𝐫𝐚𝐬𝐢𝐬𝐦𝐮𝐥” este al doilea material lansat ca parte a campaniei și aduce în prim-plan stereotipurile și prejudecățile perpetuate de-a lungul timpului despre minoritatea romă. Odată cu lansarea materialului, am adunat povești video pe TikTok și am strâns laolaltă portrete ale oamenilor obișnuiți de etnie romă (tineri și nu numai), care și-au găsit un loc și care pot deveni modele de urmat pentru ceilalți. Iar pe lângă asta, parte din conținutul nostru s-a mutat și pe TikTok, unde Emil, protagonistul materialului, combate cele mai întâlnite stereotipuri și prejudecăți despre comunitatea romă. 𝐌𝐚𝐭𝐞𝐫𝐢𝐚𝐥𝐮𝐥 𝐩𝐨𝐚𝐭𝐞 𝐟𝐢 𝐮𝐫𝐦𝐚̆𝐫𝐢𝐭 𝐚𝐢𝐜𝐢: https://www.youtube.com/watch?v=Bb83Xuql5sw
  • Odată cu lansarea primei părți ale campaniei, am dat startul unei 𝐜𝐚𝐫𝐚𝐯𝐚𝐧𝐞 𝐢̂𝐧 𝐥𝐢𝐜𝐞𝐞𝐥𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝐁𝐮𝐜𝐮𝐫𝐞𝐬̦𝐭𝐢 𝐬̦𝐢 𝐈𝐥𝐟𝐨𝐯 pentru a prezenta materialele și, mai ales, pentru a deschide un dialog cu tinerii și a vorbi mai mult despre cât de des aleg ei să poarte măști și ce i-ar ajuta să le dea jos. Tot ca parte a caravanei pe care am pregătit-o am lansat și o invitație către toate școlile din București (sau din afara lui) care doresc să ne aibă alături la una dintre ore pentru a povesti împreună despre identitate.
  • În luna iunie am dat startul 𝐩𝐫𝐨𝐯𝐨𝐜𝐚̆𝐫𝐢𝐢 𝐯𝐢𝐫𝐭𝐮𝐚𝐥𝐞 „𝐄𝐭𝐧𝐢𝐜𝐢𝐢 𝐀𝐧𝐨𝐧𝐢𝐦𝐢” pe platformele noastre de Facebook, Instagram și TikTok, prin intermediul colegei noastre, Violeta Neagu. Violeta era în anul I de facultate când, imediat după ce se afișaseră notele unui examen, cum pe avizier numele studenților și datele personale erau pe atunci publice (inclusiv cine ocupa sau nu un loc social ori rezervat pentru romi) și-a văzut colegele dându-și coate și șoptind că nu se așteptau de la ea să fie de etnie romă. În momentul în care a văzut reacția colegelor ei, nu a știut cum să reacționeze sau ce să le răspundă. Singurul lucru pe care a putut să-l facă atunci a fost să rămână tăcută. Prin povestea Violetei, i-am provocat și pe ceilalți să-și spună povestea pentru a da voce poveștilor în care ne-am simțit „mici” în ochii celorlalți, din cauza etniei. Fie că s-a întâmplat să asiste la discursuri negative despre romi, care au lăsat răni, fie că s-a întâmplat să nu aibă curaj să ia atitudine, fie că s-a întâmplat să li se spună des că ar fi mai bine să nu-și recunoască etnia (pentru că ar aduce și mai multă suferință și stigmă). Prin intermediul acestei provocări, ne-am dorit să 𝐝𝐞𝐦𝐨𝐧𝐭𝐚̆𝐦 𝐞𝐭𝐢𝐜𝐡𝐞𝐭𝐞𝐥𝐞 𝐬̦𝐢 𝐩𝐫𝐞𝐣𝐮𝐝𝐞𝐜𝐚̆𝐭̦𝐢𝐥𝐞 𝐜𝐮 𝐩𝐫𝐢𝐯𝐢𝐫𝐞 𝐥𝐚 𝐜𝐨𝐦𝐮𝐧𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚 𝐫𝐨𝐦𝐚̆, ne-am dorit să creăm spațiu pentru poveștile romilor învingători și să începem să ne dăm jos măștile împreună. Provocării noastre i s-au alăturat alți nouă etnici, care au descris experiențele lor personale cu discriminarea și care și-au provocat la rândul lor comunitățile să-și împărtășească online poveștile.
  • Realizarea unui 𝐠𝐡𝐢𝐝 𝐝𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐝𝐢𝐯𝐞𝐫𝐬𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐬̦𝐢 𝐢𝐧𝐜𝐥𝐮𝐳𝐢𝐮𝐧𝐞, „𝐓𝐞 𝐜𝐫𝐞𝐳𝐢 𝐦𝐚𝐢 𝐛𝐮𝐧”, pentru a-l disemina în rândul elevilor. Primul pas în conturarea ghidului a fost realizarea unui 𝐜𝐡𝐞𝐬𝐭𝐢𝐨𝐧𝐚𝐫 𝐨𝐧𝐥𝐢𝐧𝐞, cu privire la principalele stereotipuri/prejudecăți cu care tinerii s-au confruntat, pentru a folosi răspunsurile lor în material. După realizarea unui raport cu răspunsurile primite în acest chestionar, am început realizarea propriu-zisă a ghidului, care s-a concentrat pe stereotipurile și prejudecățile cel mai des întâlnite și felul în care putem să le combatem. De asemenea, am realizat și un material de prezentare a ghidului, folosit în cazul formărilor fizice sau online ale elevilor. Practic, un rezumat al produsului final care să fie diseminat și folosit la clasă. În cadrul acestei prezentări s-a pus accentul pe diferența dintre prejudecată și stereotip, pe discriminare, pe exercții și activități de echipă, dar și pe mici pași în a-l cunoaste pe celalalt, care să vină în completarea explicațiilor și care să ajungă la tineri într-un format cât mai prietenos.
  • În 2023 am lansat alte două campanii în vederea combaterii stereotipurilor si prejudcatilor cu privire la comunitatea roma. Prima campanie a stat sub umbrela unei melodii manifest, realizată 𝐦𝐞𝐥𝐨𝐝𝐢𝐢 𝐦𝐚𝐧𝐢𝐟𝐞𝐬𝐭 în colaborare cu Roton Music si Florin Ristei (Freestay), „𝐀𝐫𝐢𝐩𝐢𝐥𝐞”, a cărei misiune a fost de a celebra frumusetea diversității și a aminti de drepturile și grija de care fiecare copil ar trebui să se bucure. Odată cu începutul anului scolar, pe 11 septembrie 2023, a fost lansată și campania foto „𝐈𝐮𝐛𝐢𝐫𝐞𝐚 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐚̆𝐫𝐚̂𝐦𝐚̆ 𝐳𝐢𝐝𝐮𝐫𝐢”, la care invitații au fost 𝟏𝟒 𝐞𝐭𝐧𝐢𝐜𝐢 𝐫𝐨𝐦𝐢, fotografiați alături de persoanele care au stat în spatele lor și i-au ajutat să se facă mari. Fotografiile au fost realizate de 𝐀𝐥𝐞𝐱𝐚𝐧𝐝𝐫𝐮 𝐆𝐚𝐥𝐦𝐞𝐚𝐧𝐮, iar poveștile din spatele lor au fost scrise integral de persoanele fotografiate (printre care sociologi, actori, cantareți, influenceri, profesori, pianiști, sportivi de performanță etc.). Imediat dupa lansarea online, campania a fost expusa in mai multe locatii din Bucuresti si din afara lui, precum: Festivalul Film și Istorii de la Râșnov, Heavy Yard, Manasia Hub, Ideo Ideis Laboratorul (Alexandria), Reşedinta Ambasadorului Marii Britanii în România, Excelența Sa, Andrew Noble, Park Lake și Elite Art Gallery, locul în care s-a desfășurat și evenimentul final al proiectului.
  • 𝐌𝐚𝐢 𝐦𝐮𝐥𝐭𝐞 𝐢𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐭̦𝐢𝐢 𝐝𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭 𝐫𝐞𝐠𝐚̆𝐬𝐢𝐭̦𝐢 𝐩𝐞 𝐩𝐚𝐠𝐢𝐧𝐚 𝐝𝐞𝐝𝐢𝐜𝐚𝐭𝐚̆ 𝐚𝐜𝐞𝐬𝐭𝐮𝐢𝐚: https://www.agentiaimpreuna.ro/cunoasterea-romului-de-langa-noi/
ro_RORomână