Adriana Cîrcel, masterandă a Facultății de Științe Economice din cadrul Universității 1 decembrie 1918 Alba Iulia
Mereu am considerat că prin bunătate și ambiție un om poate realiza multe și cred că acesta a fost și cazul meu. Mă numesc Adriana Cîrcel, actual masterandă și mămica unei fetițe. Povestea legată de identitatea mea începe de când eram mică. Niciodată nu mi-a fost rușine să îmi recunosc etnia, dar când a venit timpul liceului am trecut prin momente mai puțin plăcute. La liceu am beneficiat de locurile distincte acordate elevilor romi pentru a avea oportunitatea de a urma profilul pe care cu adevărat mi-l doream. Nu voiam să ascund față de colegii mei faptul că am beneficiat de aceste măsuri, doar că erau momente în care auzeam pe la spate „uite-o și pe asta”. Am învățat până la urmă să trec peste aceste momente cu ajutorul prietenelor mele din clasă.
După ce am terminat liceul, am vrut să mă focusez familiei mele, moment în care am devenit și mămica fetiței mele. Mi-a plăcut foarte mult domeniul contabilității și am simțit că trebuie să îmi construiesc o carieră în această direcție, așadar am decis să aplic la facultate pentru locurile destinate etnicilor romi. La fel ca în liceu, au fost unii colegi care nu au înțeles care este rolul acestor măsuri afirmative, motiv pentru care am simțit în unele momente că nu mă tratau la fel de frumos cum îi tratau pe ceilalți. Oportunitatea acestor locuri distincte mi-a oferit ocazia de a beneficia de o educație de calitate în ciuda bugetului limitat. Pe lângă aspectul financiar, am avut șansa să mă dezvolt foarte mult pe plan profesional. Totuși, cea mai semnificativă schimbare a apărut la nivelul mentalului meu deoarece întreaga experiență m-a motivat să continui mereu, în ciuda dificultăților, și să îndrăznesc să muncesc pentru îndeplinirea visului meu, oricare ar fi acela.
Povestea mea se numește „Un nou început” deoarece am simțit acel moment în care am început facultatea ca o nouă etapă în viața mea. Sunt ferm convinsă că toate aceste experiențe m-au format ca om și cred că niciodată nu este prea târziu să-ți atingi potențialul.
În cadrul raportului „Măsuri afirmative pentru romi în universități. Experiențe, schimbări și lecții învățate”, lansat recent de Fundația noastră, au fost culese o serie de 10 povești de tip „Cea mai semnificativă schimbare” (Most Significant Change) ce și-au propus să surprindă schimbările care au apărut în viața respondenților ca urmare a faptului că au beneficiat de măsuri afirmative în timpul studiilor universitare. Cei mai mulți dintre studenții și absolvenții romi povestesc despre cum candidarea la facultate pe un loc pentru romi, iar mai apoi anii de studiu, i-au ajutat în dezvoltarea personală și asumarea etniei lor. Dacă o parte dintre respondenți evitau să își afirme etnia de teama reacțiilor rasiste din jur, cu care unii s-au confruntat deja în liceu, ei ne spun că locurile pentru romi în universități au fost oportunitatea prin care au reușit să se simtă confortabili cu identitatea lor și au devenit un exemplu atât pentru alți tineri romi din comunitate, cât și pentru ceilalți neromi care nu cred că romii ar putea reuși în mediul academic. Alți beneficiari ai măsurii afirmative subliniază că nu ar fi putut absolvi facultatea în lipsa locurilor pentru romi deoarece costurile de școlarizare și traiul într-un oraș nou ar fi fost prea mari pentru ei, iar oportunitățile de angajare și de dezvoltare pe plan personal ar fi fost și ele pierdute odată cu încetarea timpurie a studiilor.
Poveste culeasă de Cătălin Ilieș