Împreună pentru o școală incluzivă

2023

Împreună pentru o școală incluzivă

Proiectul „Împreună pentru o școală incluzivă” a avut ca scop creșterea nivelului de acces la educație incluzivă de calitate în cadrul a cinci școli localizate în comunități marginalizate și expuse excluziunii sociale din județul Ilfov. Proiectul a avut o abordare centrată pe elevi, venind în întâmpinarea nevoilor acestora precum: nevoia de a avea ore interactive, de a fi valorificați și încurajați, de a se simți în siguranță la școală, de implicare și consultare, nevoia unei relații sănătoase între cadre didactice – elevi – părinți. Proiectul a fost derulat în parteneriat cu Școala Gimnazială nr 1 Pantelimon; Școala Gimnazială nr. 4 Buftea, structură a Școlii Gimnaziale nr. 3 Buftea; Școala Gimnazială Nr. 1 Tunari; Școala Gimnazială nr. 3 Sintești – Vidra, structură a Școlii Gimnaziale Nr. 2 Crețești Vidra; Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau”.

Rezultate:

  • 𝐌𝐞𝐧𝐭𝐨𝐫𝐚𝐭 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐢𝐧𝐜𝐥𝐮𝐳𝐢𝐮𝐧𝐞 𝐬̦𝐢 𝐜𝐫𝐞𝐬̦𝐭𝐞𝐫𝐞𝐚 𝐬𝐭𝐢𝐦𝐞𝐢 𝐝𝐞 𝐬𝐢𝐧𝐞: Activitatea a constat în identificare a 24 de mentori și formarea acestora. Cu ajutorul cadrelor didactice din cadrul celor cinci școli partenere din județul Ilfov, s-au identificat și selectat elevii care au devenit mentori pentru alți elevi din aceeași școală. După selecția mentorilor, am mers în școli pentru a-i cunoaște și pentru a avea o sesiune de formare. Fiecare mentor a realizat activități o dată la două săptămâni, cu o grupă de aproximativ 10 elevi.
  • 𝐀𝐜𝐭𝐢𝐯𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢 𝐩𝐚𝐫𝐞𝐧𝐭𝐚𝐥𝐞 𝐬̦𝐢 𝐬𝐜𝐡𝐢𝐦𝐛 𝐝𝐞 𝐞𝐱𝐩𝐞𝐫𝐢𝐞𝐧𝐭̦𝐚̆ 𝐢̂𝐧𝐭𝐫𝐞 𝐩𝐚̆𝐫𝐢𝐧𝐭̦𝐢: Dincolo de activitățile extrașcolare și atelierele pe care le-am organizat alături de elevi, sălile de clasă au fost ocupate și de părinți. Am vizitat școlile partenere și, în cadrul unor întâlniri cu părinții, am povestit despre activitățiile pe care le-am realizat de-a lungul timpului cu copiii lor, dar și despre presiunile examenului din vară, despre interculturalitate și diversitate, despre cum ar putea să îi încurajeze pe copii să nu renunțe la școală. Pentru a le arăta, pe scurt, cum se desfășoară unele dintre întâlnirile noastre cu cei mici, ne-am pus puțin în „papucii” lor și ne-am jucat împreună (sau ne-am ieșit din zona de confort și eticheta serioasă pe care ți-o dă rolul de părinte). Au fost întâlniri în care am setat ce ne dorim împreună pentru copii: să creadă în ei înșiși.
  • 𝐙𝐢𝐮𝐚 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐫𝐧𝐚𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥𝐚̆ 𝐚 𝐑𝐨𝐦𝐢𝐥𝐨𝐫 𝟐𝟎𝟐𝟐: Am celebrat diversitatea, incluziunea și acceptarea, alături de cei peste 150 de elevi din școlile noastre partenere din județul Ilfov (și trei profesori însoțitori pentru fiecare școală în parte): Școala Gimnazială Nr. 1, Pantelimon, Școala Gimnazială nr. 4, Buftea, Școala Gimnazială Nr. 1 Tunari, Școala Gimnazială Nr. 3 Sintești – Vidra și Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau”. Ne-am dat întâlnire în parcul Regele Mihai I (Herăstrău) unde s-a lăsat cu povești, râsete și… muuulte tricouri personalizate, la evenimentul #ÎMPREUNĂ de 8 aprilie – Ziua Internațională a Romilor. Cu două săptămâni înainte de eveniment, am mers în vizită în fiecare școală pentru a personaliza tricouri, împreună cu tinerii. Au ieșit din mâinile lor mesaje pentru prietenii ori apropiații lor de etnie romă, dar și inimioare, coronițe de prințese, numele (sau numerele) fotbaliștilor pe care îi îndrăgesc ori dulciurile preferate. Evenimentul a avut ca principal scop creșterea numărului de tineri romi care își recunosc etnia pentru a pune accentul pe creșterea nivelului de acceptare, încredere și stimă de sine a romilor, dar și scăderea nivelului atitudinilor discriminatorii la adresa acestei minorități.
  • 𝐂𝐞𝐫𝐜 𝐝𝐞 𝐣𝐮𝐫𝐧𝐚𝐥𝐢𝐬𝐦 – 𝐫𝐞𝐯𝐢𝐬𝐭𝐚̆ 𝐬̦𝐜𝐨𝐥𝐚𝐫𝐚̆ 𝐩𝐞 𝐭𝐞𝐦𝐚 𝐢𝐧𝐜𝐥𝐮𝐳𝐢𝐮𝐧𝐢𝐢: S-a organizat un cerc de jurnalism la care au participat elevii din școlile partenere proiectului. Sub umbrela unor exerciții clasice de tipul: încropirea unui articol despre cea mai mare frică a lor, scrierea câtorva dintre caracteristicile care îi fac ceea ce sunt (pasiuni/ hobby-uri/ cărți sau filme preferate/ cele mai frumoase amintiri/ lucrurile care le plac cel mai mult la propria persoană, oamenii pe care îi iubesc cel mai mult/ visurile cele mai mari etc.) sau definirea unor momente descurajante din viața lor, au stat exerciții de storytelling. Pe lângă aceste subiecte, s-au abordat și teme precum incluziunea, diversitatea, stereotipurile și prejudecățile peste care au trebuit să treacă de-a lungul timpului, bullying-ul sau respingerea primită din partea celor din jur prin prisma faptului că sunt „diferiți”. Scopul acestor ateliere a fost ca elevii să se cunoască mai bine pe ei înșiși, dar și pe cei din jur prin intermediul scrierii creative, dar și ca toate materialele ieșite din mâinile lor, să se strângă într-o revistă de sine-stătătoare pe tema incluziunii, pe care au numit-o „Ringul școlar”. 𝐓𝐨𝐚𝐭𝐞 𝐜𝐞𝐥𝐞 𝐬̦𝐚𝐬𝐞 𝐧𝐮𝐦𝐞𝐫𝐞 𝐚𝐥𝐞 𝐫𝐞𝐯𝐢𝐬𝐭𝐞𝐢 𝐩𝐨𝐭 𝐟𝐢 𝐫𝐚̆𝐬𝐟𝐨𝐢𝐭𝐞 𝐚𝐢𝐜𝐢: https://www.agentiaimpreuna.ro/scoala-incluziva/activitati-cu-si-pentru-elevi/
  • 𝐒̦𝐜𝐨𝐚𝐥𝐚 𝐝𝐞 𝐯𝐚𝐫𝐚̆ 𝐦𝐞𝐬̦𝐭𝐞𝐬̦𝐮𝐠𝐮𝐫𝐢: În perioada 2-6 august 2021 iar mai apoi în 1 -5 august 2022 s-au desfășurat ateliere ale școlii de vară pentru meșteșuguri pentru elevii din cele cinci școli implicate în program. Atelierele au avut loc în cadrul „Ansamblului Moara de hartie -Satul meșteșugurilor”, din comuna Comana, județul Giurgiu. Printre activitățile desfășurate de elevi, s-au numărat: „𝐓𝐞𝐦𝐚 𝐜𝐚̆𝐫𝐭̦𝐢𝐢. 𝐀𝐭𝐞𝐥𝐢𝐞𝐫𝐞 𝐝𝐞 𝐡𝐚̂𝐫𝐭𝐢𝐞 𝐝𝐞 𝐦𝐚̂𝐧𝐚̆ – 𝐅𝐨𝐚𝐢𝐚 𝐝𝐞 𝐡𝐚̂𝐫𝐭𝐢𝐞 𝐬̦𝐢 𝐋𝐞𝐠𝐚̆𝐭𝐨𝐫𝐢𝐞 𝐝𝐞 𝐜𝐚𝐫𝐭𝐞”; „𝐀𝐭𝐞𝐥𝐢𝐞𝐫 𝐝𝐞 𝐩𝐢𝐜𝐭𝐮𝐫𝐚̆ 𝐩𝐞 𝐜𝐞𝐫𝐚𝐦𝐢𝐜𝐚̆” „𝐀𝐭𝐞𝐥𝐢𝐞𝐫 𝐝𝐞 𝐭̦𝐞𝐬𝐮𝐭 𝐥𝐚 𝐫𝐚̆𝐳𝐛𝐨𝐢”, „𝐈̂𝐦𝐩𝐥𝐞𝐭𝐢𝐭𝐮𝐫𝐢 𝐝𝐞 𝐧𝐮𝐢𝐞𝐥𝐞 𝐬̦𝐢 𝐩𝐚̆𝐩𝐮𝐬̦𝐢 𝐝𝐢𝐧 𝐩𝐚𝐩𝐮𝐫𝐚̆”, „𝐌𝐨𝐝𝐞𝐥𝐚𝐣 𝐩𝐞 𝐜𝐞𝐫𝐚𝐦𝐢𝐜𝐚̆ 𝐬̦𝐢 𝐜𝐮𝐬𝐮𝐭 𝐩𝐞 𝐞𝐭𝐚𝐦𝐢𝐧𝐚̆”, „𝐀𝐭𝐞𝐥𝐢𝐞𝐫 𝐝𝐞 𝐩𝐢𝐜𝐭𝐮𝐫𝐚̆. 𝐔𝐥𝐭𝐢𝐦𝐚 𝐳𝐢 𝐝𝐞 𝐜𝐮𝐧𝐨𝐚𝐬̦𝐭𝐞𝐫𝐞 𝐚 𝐢̂𝐧𝐝𝐞𝐥𝐞𝐭𝐧𝐢𝐜𝐢𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫”. Toate zilele petrecute în cadrul celor două tabere de la Comana, în 2021 și 2022, ne-au făcut să ne apropiem unii de ceilalți, să ne cunoaștem și împrietenim, să râdem și să mâncam împreună, să ne apropiem de meseriile vechi, dar și să le cunoaștem povestea (și importanța). Am făcut împreună lucruri de care nu credeam că ne vom apropia atât de repede: am modelat în lut, ne-am jucat cu lemnul, am făcut păpuși din papură, am cusut semne de carte și ne-am creat de la zero propriile carnețele.
  • 𝐀𝐜𝐭𝐢𝐯𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢 𝐬𝐩𝐨𝐫𝐭𝐢𝐯𝐞 – 𝐦𝐢𝐬̦𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐬̦𝐢 𝐣𝐨𝐜: S-au creat echipe incluzive de sport formate din 20 de elevi la nivelul fiecărei comunități. Sporturile pe care s-au pus accent au fost fotbal, volei, ștafetă ori jocuri de îndemânare. Toate acestea s-au jucat echipe mixte (romi și neromi, fete și băieți, elevi mai mici și elevi mai mari). Fiecare școală au avut și un profesor îndrumător care a stabilit programul, consultându-se înainte cu elevii și aflând înclinațiile sportive ale acestora. Pe 24 ianuarie 2024, elevii școlilor noastre partenere din județul Ilfov, s-au întrecut în cadrul unei altfel de competiții sportive. Ne-am dat întâlnire cu peste 100 de tineri, însoțiți de cadre didactice, la MaxFun (Băneasa), să jucăm bowling, pe școli. Pentru majoritatea elevilor, o primă astfel de experiență, care deși a stat sub umbrela unei competiții, scopul ei a fost de a aduce împreună elevii și a se bucura de o după-amiază de joc.
  • 𝐓𝐚𝐛𝐞𝐫𝐞 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐜𝐮𝐥𝐭𝐮𝐫𝐚𝐥𝐞: În perioada 𝟏-𝟓 𝐬𝐞𝐩𝐭𝐞𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟏 𝐚 𝐚𝐯𝐮𝐭 𝐥𝐨𝐜 𝐩𝐫𝐢𝐦𝐚 𝐬𝐞𝐫𝐢𝐞 𝐚 𝐭𝐚𝐛𝐞𝐫𝐞𝐢 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐜𝐮𝐥𝐭𝐮𝐫𝐚𝐥𝐞, alături de elevii a patru dintre școlile partenere din județul Ilfov. Ne-am strâns cu tinerii pentru a susține atelierele la Step-by-Step, București. Întreaga experiență a taberei de interculturalitate a fost despre încredere, colaborare, incluziune și diversitate, abordate prin intermediul jocului. 𝐂𝐞𝐚 𝐝𝐞-𝐚 𝐝𝐨𝐮𝐚 𝐬𝐞𝐫𝐢𝐞 𝐚 𝐭𝐚𝐛𝐞𝐫𝐞𝐢 𝐝𝐞 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐜𝐮𝐥𝐭𝐮𝐫𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐚 𝐚𝐯𝐮𝐭 𝐥𝐨𝐜 𝐢̂𝐧 𝐩𝐞𝐫𝐢𝐨𝐚𝐝𝐚 𝟔-𝟏𝟎 𝐬𝐞𝐩𝐭𝐞𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟏 și a constat în aceeași agendă de lucru, axată pe incluziune și diversitate. Dincolo de asta, au avut loc activități referitoare la descoperirea sinelului, punându-se accentul pe faptul că fiecare copil este valoros. 𝐈̂𝐧 𝐯𝐚𝐫𝐚 𝐚𝐧𝐮𝐥𝐮𝐢 𝟐𝟎𝟐𝟐 𝐧𝐞-𝐚𝐦 𝐛𝐮𝐜𝐮𝐫𝐚𝐭 𝐬𝐚̆ 𝐨𝐫𝐠𝐚𝐧𝐢𝐳𝐚̆𝐦 𝐝𝐢𝐧 𝐧𝐨𝐮 𝐭𝐚𝐛𝐚𝐫𝐞𝐥𝐞 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐜𝐮𝐥𝐭𝐮𝐫𝐚𝐥𝐞 alături de elevii din școlile noastre partenere. De data aceasta gazdele acestor tabere au fost Facultatea de Sociologie și Asistență Socială și Casa Universitarilor, București. Zilele fierbinți ale lunii iulie ne-au prins alături de participanți discutând despre 𝐢𝐬𝐭𝐨𝐫𝐢𝐚 𝐬̦𝐢 𝐜𝐮𝐥𝐭𝐮𝐫𝐚 𝐜𝐨𝐦𝐮𝐧𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢𝐢 𝐧𝐨𝐚𝐬𝐭𝐫𝐞, 𝐝𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐢𝐧𝐜𝐥𝐮𝐳𝐢𝐮𝐧𝐞, 𝐚𝐜𝐜𝐞𝐩𝐭𝐚𝐫𝐞, 𝐢̂𝐧𝐜𝐫𝐞𝐝𝐞𝐫𝐞𝐚 𝐢̂𝐧 𝐬𝐢𝐧𝐞, dar și tehnici și instrumente prin care putem combate mesajele xenofobe, rasiste sau discreditare la adresa minorităților. Astfel, prin joculețe de încredere, coordonare, de rol, dar și de creativitate, elevii au învățat despre conceptele de bază legate de interculturalitate și cum acestea pot fi aplicate în viața cotidiană. Scopul taberei de interculturalitate organizate a fost acumularea de informații cu privire la istoria romilor (sclavie, dezrobire, Holocaust, perioada comunistă), analiza informațiilor despre metode, tehnici și instrumente de combatere/ reacție în situații de discriminare, dar și organizarea de dezbateri și jocuri creative în care să se pună accentul pe diversitate, discriminare, anti-țigănism ori rasism. Pentru că scopul acestor tabere a fost de a aduce împreună, pe 27 ianuarie, am ocupat o sală de cinema împreună cu elevii și cadrele didactice din cele cinci școli partenere. Am ronțăit floricele și am urmărit împreună filmul „𝐖𝐨𝐧𝐤𝐚”, povestea unui magician care a plecat în lume având un singur vis: să împartă rețeta și dragostea lui pentru ciocolată cu toată lumea. Când luminile s-au aprins din nou în sala de cinema, Wonka ne-a lăsat cu o lecție importantă – că fiecare vis se poate îndeplini dacă ai încredere și muncești pentru el.
  • 𝐈𝐝𝐞𝐧𝐭𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐬̦𝐢 𝐩𝐫𝐨𝐦𝐨𝐯𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐦𝐨𝐝𝐞𝐥𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐬𝐮𝐜𝐜𝐞𝐬: La nivelul fiecărei școli s-a organizat un grup de elevi format din aproximativ 10 persoane, care au identificat persoane, de la nivel local, care sunt modele de urmat pentru ceilalți membrii ai comunității. În total, s-a făcut identificarea a 15 astfel de modele. Echipele au realizat 𝐨 𝐬𝐞𝐫𝐢𝐞 𝐝𝐞 𝐩𝐨𝐯𝐞𝐬̦𝐭𝐢 în care au cuprins parcursul celor 15 modele de succes din comunitățile lor, au scris despre piedicile peste care au trecut, cum a fost începutul lor de drum și ce sfaturi oferă pentru tinerii care își aleg în prezent meseria. Toate aceste povești s-au materializat sub forma unei broșuri care a fost lansată în cadrul unui eveniment desfășurat la Cinema City în București. La acest eveniment au participat 256 de elevi la care s-a alăturat și Emil Nepot ce le-a povestit tinerilor despre oamenii de lângă noi care ne motivează să excelăm în domeniile ce sunt aproape de inima noastră. După, ne-am uitat cu toții la un film, ca-n familie, și am ronțăit împreună floricele. 𝐁𝐫𝐨𝐬̦𝐮𝐫𝐚 𝐩𝐨𝐚𝐭𝐞 𝐟𝐢 𝐫𝐚̆𝐬𝐟𝐨𝐢𝐭𝐚̆ 𝐚𝐢𝐜𝐢: https://www.agentiaimpreuna.ro/scoala-incluziva/2022/12/12/brosura-modelelor-de-succes/
  • 𝐂𝐥𝐮𝐛𝐮𝐫𝐢 𝐝𝐞 𝐞𝐝𝐮𝐜𝐚𝐭̦𝐢𝐞 𝐟𝐢𝐧𝐚𝐧𝐜𝐢𝐚𝐫𝐚̆ 𝐬̦𝐢 𝐚𝐧𝐭𝐫𝐞𝐩𝐫𝐞𝐧𝐨𝐫𝐢𝐚𝐭: Unul dintre cele mai răspândite stereotipuri despre romi este că aceștia nu muncesc și nu contribuie economic la bunăstarea României. Pentru a reduce acest stereotip am organizat grupe de educație financiară și antreprenoriat. Obiectivul acestora a fost ca elevii romi și neromi să lucreze împreună la dezvoltarea unor proiecte economice: de la o campanie de strângere de fonduri, la crearea unor mici acțiuni generatoare de venit. Pentru a pune teoria în practică, în 𝐢𝐚𝐧𝐮𝐚𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟒, am mers împreună cu elevii la 𝐃𝐞𝐬𝐭𝐢𝐧𝐲 𝐏𝐚𝐫𝐤 (𝐁𝐚̆𝐧𝐞𝐚𝐬𝐚), primul parc de învățare prin joacă din România, dedicat copiilor între 4 și 14 ani. Pe scurt, un oraș în miniatură în care copiii testează, pentru câteva ore, viața de adult. Ei s-au putut „angaja” ca polițiști, medici, ciocolatieri, livratori, farmaciști, dentiști, jurnaliști ori pompieri, iar odată cu asta, au primit un salariul format din magic bani, pe care i-au putut folosi pentru a experimenta și alte activități sau jocuri (fotbal, cățărări cu tiroliana ori parcurgerea unui traseu de formula1, spre exemplu). În total, 43 de astfel de activități, prin care copiii au învățat câte ceva despre responsabilități și gestionarea veniturilor… și s-au distrat și amuzat în timpul ăsta.
  • 𝐂𝐥𝐮𝐛𝐮𝐫𝐢 𝐝𝐞 𝐭𝐞𝐚𝐭𝐫𝐮 𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚𝐥: În ultimele luni ale anului școlar 2021-2022, elevii celor cinci școli partenere din județul Ilfov, sub implicarea, susținerea și supravegherea profesorilor coordonatori, au repetat și realizat cinci spectacole de teatru. Ideile pentru spectacolele alese, temele dezbătute prin intermediul lor, cât și regiile pentru care au optat, le-au aparținut în totalitate. Odată spectacolele realizate, ne-am întâlnit cu tinerii de la școlile partenere și am vizionat (și filmat) spectacolele de teatru pe care aceștia le-au pregătit. Tinerii 𝐚𝐮 𝐯𝐨𝐫𝐛𝐢𝐭 𝐩𝐫𝐢𝐧 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐭𝐚𝐜𝐨𝐥𝐞𝐥𝐞 𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐭𝐨𝐥𝐞𝐫𝐚𝐧𝐭̦𝐚̆, 𝐢𝐮𝐛𝐢𝐫𝐞 𝐬̦𝐢 𝐩𝐫𝐢𝐞𝐭𝐞𝐧𝐢𝐞, 𝐝𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐩𝐫𝐞𝐣𝐮𝐝𝐞𝐜𝐚̆𝐭̦𝐢𝐥𝐞 𝐧𝐞𝐢̂𝐧𝐭𝐞𝐦𝐞𝐢𝐚𝐭𝐞 𝐨𝐫𝐢 𝐛𝐮𝐥𝐥𝐲𝐢𝐧𝐠-𝐮𝐥 𝐬̦𝐢 𝐝𝐢𝐬𝐜𝐫𝐢𝐦𝐢𝐧𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐝𝐢𝐧 𝐫𝐚̂𝐧𝐝𝐮𝐥 𝐭𝐢𝐧𝐞𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫. Pentru ca reușita să nu rămână neîmpărtășită, ne-am adunat cu toții la 𝐓𝐡𝐞 𝐅𝐨𝐨𝐥 (𝐁𝐮𝐜𝐮𝐫𝐞𝐬̦𝐭𝐢) pentru a viziona piesele de teatru realizate de către elevi și capturate în vară. Dacă cu câteva luni în urmă sălile de clasă ale elevilor au devenit adevărate platouri de filmare, acum sala de spectacole s-a transformat în propria gală a elevilor. Ei au vizionat deja consacratele piesele 𝐓𝐚𝐤𝐞, 𝐈𝐚𝐧𝐤𝐞 𝐬̦𝐢 𝐂𝐚𝐝𝐢̂𝐫”, dar și spectacole făcute de la zero de tineri, cu ajutorul cadrelor didactice, „𝐂𝐚̆𝐮𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚”, „𝐏. 𝐑. 𝐈. 𝐄. 𝐓. 𝐄. 𝐍”, „𝐍𝐢𝐦𝐞𝐧𝐢 𝐧𝐮 𝐳𝐛𝐨𝐚𝐫𝐚̆ 𝐧𝐢𝐜𝐢𝐨𝐝𝐚𝐭𝐚̆ 𝐬𝐢𝐧𝐠𝐮𝐫” și „𝐎 𝐥𝐞𝐜𝐭̦𝐢𝐞 𝐝𝐞 𝐯𝐢𝐚𝐭̦𝐚̆”.
  • 𝐂𝐥𝐮𝐛𝐮𝐫𝐢 𝐝𝐞 𝐝𝐞𝐳𝐛𝐚𝐭𝐞𝐫𝐢 𝐬̦𝐢 𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜 𝐬𝐩𝐞𝐚𝐤𝐢𝐧𝐠: În cadrul activității de public speaking si debate, elevii au deprins arta de a construi argumente în vederea susținerii propriilor discursuri. Indiferent de domeniul vizat (public speaking sau dezbateri), parcursul elevilor a început prin cunoașterea sau aprofundarea informațiilor despre comunicarea și limbajul nonverbal, gestionarea emoțiilor, structura unui argument, etică. Un punct important al activității a fost susținerea elevilor romi implicați în proiect a-și dezvolta competențe necesare în a argumenta anumite poziții cu privire la minoritatea romă, cât și de a sparge stereotipuri și prejudecăți care se întâlnesc în viața de zi cu zi. Elevii din cele 5 școli partenere au avut ocazia de a pune în practică tainele debate-ului în cadrul evenimentului organizat la 𝐓𝐡𝐞 𝐅𝐨𝐨𝐥, 𝐢̂𝐧 𝐁𝐮𝐜𝐮𝐫𝐞𝐬̦𝐭𝐢. Cu ocazia 𝐙𝐢𝐥𝐞𝐢 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐫𝐧𝐚𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥𝐞 𝐚 𝐓𝐨𝐥𝐞𝐫𝐚𝐧𝐭̦𝐞𝐢, elevii au dezbătut teme precum: acceptarea celuilalt, respectul, aprecierea, cunoașterea altor lumi și diversitate. Pentru mulți a fost prima dată când s-au aflat în fața unui microfon (și unor ochi mai mult sau mai puțin străini). Ziua respectiva a reprezentat un exercițiu de curaj și de depășire a fricilor pentru fiecare în parte, lucru care i-a apropiat de ei înșiși, dar și de ceilalți.
en_USEnglish