Şcoala mea tolerantă

Lansarea proiectului „Şcoala mea tolerantă”

În anul 2016, în România și în Europa în general, discursul despre comunitatea de romi are încă o componentă stereotipală vizibil manifestată prin asocierea romilor cu închisoarea, violență sau sărăcia. Pe de o parte, această situație contribuie la crearea unei imagini negative a României în Europa, iar pe de altă parte, aceeași situație contribuie la crearea de așteptări mai mari în ceea ce privește cetățenii de etnie romă, amplifică atitudinile îndreptate împotriva lor, dar mai ales, determină un proces lent și dificil de incluziune socială.

Considerăm că este necesar să depunem eforturi pentru a contribui la schimbarea modului în care neromii se raportează la romi, prin reflexivitate asupra mecanismelor implicite sau explicite de formare a stereotipurilor.

În contextul zilei de 2 august – Ziua Europeană de Comemorare a Holocaustului împotriva romilor”, Fundaţia Agenţia „Împreună” lansează proiectul pilot „Școala mea tolerantă”, finanţat de Fundația “Remembrance, Responsibility and Future”.

„Şcoala mea tolereantă” reprezintă o inițiativă prin care ne propunem să explicăm stereotipurile sociale despre romi, prin promovarea istoriei și punând la îndoială ipotezele actuale referitoare la această minoritate etnică.

Unul dintre obiectivele proiectului este acela de a crea un kit pedagogic pentru profesorii de liceu care va cuprinde teme precum combaterea anti-ţigănismului și promovarea diversității etnice. 

Kitul va putea fi folosit:

  • în lucrul cu elevi romi – asigurând o mai bună cunoaștere a culturii, istoriei și valorilor sociale ale romilor, creșterea stimei de sine, o mai bună înțelegere a propriilor drepturi și capacitatea de a le cere atunci când ele sunt îngrădite;
  • în lucrul cu elevi romi și neromi în același timp – asigurând o mai bună înțelegere și empatie între cele 2 grupuri și promovarea solidarității și a diversității.

Ulterior, 100 de profesori de liceu vor participa la sesiuni de formare pentru a învăța să utilizeze kitul pedagogic Anti-țigănism. Cei 100 de profesori de liceu formați vor organiza câte o lecție deschisă în care vor utiliza o lecție din kitul pedagogic, atât pentru elevi, cât și pentru alți profesori care nu au participat la sesiunile de formare.

Pentru mai multe detalii, ne puteţi urmări pe site-ul şi pagina de facebook a Agentiei Impreună, sau ne putem contacta la adresa de mail office@agentiaimpreuna.ro

 

2 august – Ziua europeană de comemorare a Holocaustului împotriva romilor

În data de 15 aprilie 2015, Parlamentul European a votat rezoluţia prin care ziua de 2 august este recunoscută drept “Ziua europeană de comemorare a Holocaustului împotriva romilor”. Parlamentul European recunoaştea astfel „realitatea istorică a genocidului rom din Al Doilea Război Mondial, precum şi alte forme de persecuţie, cum ar fi deportările şi internările forţate, cerând statelor membre să facă la fel. Conform estimărilor, cel puţin jumătate de milion de romi au fost exterminaţi de regimul nazist şi de alte regimuri şi aliaţii acestora, iar în unele state, a fost asasinată peste 80 la sută din populaţia romă. În noaptea de 2-3 august 1944, 2.897 romi, mai ales femei, copii şi bătrâni, au fost asasinaţi în lagărul de romi de la Auschwitz-Birkenau.”

Mai multe informaţii despre Holocaustul romilor din România puteţi afla din filmul documentar „În numele statului”. Realizat de către Centrul Naţional de Cultură a Romilor, filmul urmăreşte „să aducă, în atenția publicului larg, cea mai dureroasă pagină din istoria romilor din România : perioada premergătoare războiului și, începând cu anul 1942, deportările masive ale populației rome în Transnistria.” (http://cncr.gov.ro/in-numele-statului-holocaustul-romilor/).

Filmul documentar poate fi urmărit aici:

În zilele noastre, discursul general despre comunitatea de romi (cel pe care mass-media națională sau internațională îl promovează, sau cel utilizat în alte contexte) are o componentă stereotipală vizibil manifestată prin asocierea romilor cu închisoare, violență, sărăcie, etc. Pe de o parte, această situație face parte din contextul mai larg, care contribuie la crearea unei imagini negative a România în Europa. Pe de altă parte, aceeași situație contribuie la crearea unei serii mai mari de așteptări în ceea ce privește indivizii romi, amplificând atitudinile anti-gipsism și determinarea unui proces mai lent și dificil de incluziune socială. Astfel, este necesar să schimbăm modul în care apartenența etnică este definită și, de asemenea, este necesar să susținem procesul de reflexivitate asupra formelor implicite sau explicite de stereotipuri. Proiectul pilot „My tolerant school” vine ca o inițiativă de a explica stereotipurile sociale despre romi, prin promovarea istoriei sale, punând la îndoială ipotezele actuale referitoare la această minoritate etnică. Mai mult decât atât, actuala programă de liceu nu menționează nicio informație despre istoria, literatura, cultura minorităților în general, inclusiv minoritatea romă, care este a doua ca mărime din România, conform ultimului recensământ național (2011). De aceea, noi credem că școala este cel mai bun și eficient loc pentru a începe această inițiativă. Scopul nostru este de a sensibiliza: (1) cadrele didactice, (2) elevii, (3), părinții și (4) publicului larg, prin explicarea stereotipurilor, prin promovarea istoriei și de a conduce astfel la incluziune socială a elevilor romi în școli și promovarea diversității

  • Crearea unui kit pedagogic care pot fi folosite în școli de către profesorii care vor participa la training-uri;
  • Aducerea pe agenda publică a nevoii de introducere în curricula școlară informații despre istoria romilor printr-o campanie de advocacy;
  • Informarea și dezbaterea împreună cu 1000 de studenți de liceu cu privire la istoria romilor și alte elemente care pot dezvolta atitudini de anti-gipsism.
  • 1 kit pedagogic elaborat și publicat; 100 de profesori sunt formați în metode și tehnici care vizează anti-gipsismul;
  • 1000 de elevi de liceu sunt informați despre istoria romilor și despre crearea și recrearea stereotipurilor legate de comunitatea romă;
  • 1 campanie de advocacy realizată pentru introducerea elementelor de istorie a romilor în curricula școlară.
  • Proiect finanţat de Fundația “Remembrance,Responsabilty and Future”.

    EVZ_Logo mit grosser Schrift engl