Despre “Liceul pentru romi” anuntat ieri de premierul Ungureanu

In cursul zilei de ieri, premierul Ungureanu a anuntat ca “Guvernul va oferi comunităţilor rome posibilitatea să-şi educe copiii într-un liceu care să aibă şi linie de predare în limba romani” (sursa Agerpress 13.03.2012).
„Nu va fi un liceu cu predare în limba romani, ci va fi un liceu cu predare în limba română, dar unde copiii o să-şi înveţe şi limba maternă, limba romani. Nu se vor preda matematica, fizica în limba romani ar fi o mare greşeală”, a completat deputatul Pambuccian, liderul Grupului Minoritatilor Nationale din Camera Deputatilor.
Stirea extrem de scurta a avut darul de a da infierbanta societatea civila roma, parte dintre cei care s-au exprimat fiind sustinatori ai ideii iar o alta parte pozitionandu-se mai degraba pe o pozitie adversa. Cuvinte de genul “segregare etnica”, “identitate etnica”, “multiculturalism” si “calitate in educatie” au fost enuntate de ambele tabere, bazandu-se in special pe ceea ce presa a comunicat ca si stire.

In cursul zilei de ieri in incercarea de a intelege mai multe despre actiunea anuntata, am reusit sa stau de vorba atat cu profesorul Gh. Sarau cat si cu Nicolae Paun, reprezentatul Partidei Romilor Pro-Europa in Grupul Minoritatilor Nationale din Parlament. In plus am cerut opinia unor juristi, specialisti in educatie si nu in ultimul rand a celor care au au creat aceasta oportunitate, respectiv a unor reprezentati ai UDMR.
Ce trebuie avut in vedere:
– Inca de ceva ani exista o scoala I-VIII cu predare in limba romani in localitatea Maguri, judetul Timis. De asemenea tot de ani de zile exista o sectie de limba Romani in cadrul Facultatii de Litere – Universitatea din Bucuresti. Ceea ce lipseste, ca si veriga, este invatamantul liceal in care limba romani sa fie unul dintre filonii principali.
– Numarul romilor care folosesc limba romani in comunicarea lor este in scadere din 1990 incoace. Acest lucru se datoreaza si faptului ca in sistemul educational romanesc limba si cultura romilor nu beneficiaza de atentia necesara, chiar daca in ultimii ani s-a inregistrat un progres comparativ cu anii ‘90.
– Minoritatea romilor, una dintre principalele minoritati nationale din Romania, este printre putinele care nu au o institutie educationala la nivel de liceu care sa sprijine stima identitara, inclusiv prin cultivarea limbii. Exista, numai in Bucuresti, licee care sprijina minoritatea germana, turca, bulgara etc insa niciuna care sa sustina minoritatea romilor.
– Ideea unui liceu “pentru romi” nu este o noutate. Profesorul Ion Ionel milita pentru aceasta idée inca din anii 2000 – incercand in orice context – sa gaseasca sprijinul necesar implementarii acestei idei.
– Nu in ultimul rand momentul politic actual este propice unei astfel de solicitari. Grupul minoritatilor nationale din Parlament are, in algoritmul politic actual, o pozitie foarte buna – lucru care poate genera sprijinul necesar unei astfel de solicitari.

Totusi se nasc o serie de intrebari, la care initiatorii acestui demers trebuie sa reflecteze si sa raspunda in urmatoarea perioada:
– Una dintre principalele solicitari ale societatii civile a romilor si mai ales a elevilor si parintilor romi este combaterea segregarii pe criterii etnice. Deasemenea calitatea procesului educational intr-un astfel de posibil liceu trebuie sa beneficieze de atentia si sustinerea necesara.
– Este evident nevoie sa resursa umana extrem de bine pregatita atrasa in corpul profesoral. Pe langa acest lucru provocarile constau, de asemenea, si in asigurarea logisticii necesare (curricula, manuale, materiale didactice specifice etc) care pentru moment nu sunt dezvoltate. Pentru acest lucru este imperios necesara atragerea de urgenta a unor specialisti care sa se aseze la treaba in cel mai scurt timp.
– Necesitatea implicarii Autoritatilor Publice Locale in sustinerea unui de demers. Conform noilor prevederi a Legii Educatiei, APL joaca un rol vital in viata scolii. “Surpriza” anuntarii acestei masuri in ziua de 12.03.2012 ne poate conduce la idea conform careia intre initiatori si APL nu a existat un dialog sustinut in faza de pregatire a acestei initiative.
– Suportul populatiei – posibila localizare in sectorul 5 a bucurestiului, poate asigura in principiu populatia scolara necesara. Trebuie tinut totusi cont si clar definite “masurile afirmative” pe care acest posibil liceu le-ar promova astfel incat sa faca inscrierea in acest liceu atractiva.
– De cativa ani Ministerul Educatiei promoveaza, ca si masura afirmativ pentru minoritatea roma, o masura prin care in fiecare liceu exista 2 locuri, peste numarul de elevi aprobat, acordate tinerilor romi. Aproape in fiecare an numarul de locuri disponibile nu este acoperit de cereri. Acest lucru ne conduce la ipoteza conform careia fie numarul de elevi romi care isi doresc asumarea identitatii etnice este destul de mic acestia preferand accesarea locurilor de liceu neasumansu-si identitatea etnica si implicit a masurii afirmative care le este la dispozitie fie numarul de absolventi romi ai clasei a VIII-a este unul destul de mic. De aici pornesc alte cateva amenintari:
a) Exista riscul ca posibilul liceu “rom” din Bucuresti sa nu aiba succesul asteptat ca si “atractivitate”. Acest lucru poate conduce la intarirea unor stereotipuri deja existente si chiar la minimalizarea necesitatii unui asfel de stabiliment educational.
b) Este importanta forma de organizare: liceu teoretic, “grup industrial” sau colegiu national. Poate un mixt de specializari este de dorit, chiar daca resursele necesare pentru o astfel de institutie sunt enorme.
c) Atractivitatea unui astfel de liceu poate genera absenta elevilor romi din celelalte colegii si licee, astfel masura afirmativa deja existenta si explicata mai sus devenind inutila. Acest lucru poate genera o stagnare a dezvoltarii capitalului uman rom in domenii de specialitate care nu sunt oferite de catre “liceul romilor”, chiar daca efectul de intarire a stimei identitare este atins. Ca si argument avem Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala din Bucuresti, care este cea mai atractiva facultate pentru studentii romi chiar daca locuri “speciale” sunt promovate de catre multe alte unitati de invatamant superior.

Pentru moment ma opresc aici in scurta analiza a actiunii anuntate de a crea, din toamna 2012, un “liceu pentru romi” in Bucuresti. Trebuie sa recunosc ca idea mi se pare, ca principiu, excelenta numai ca “drumul spre iad poate fi pavat cu intentii bune”.

Indemn initiatorii la demararea unui proces de consultare (publica si cu specialisti) accelerat astfel incat temerile si punctele slabe sa isi gaseasca solutii si punctele tari sa fie in linie cu asteptarile parintilor si elevilor. Ceea ce trebuie sa primeze este binele elevilor, chiar daca partea identitara este cel putin la fel de importanta.

Inca de acum spun prezent la orice dialog constructiv pe aceasta tema!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*