O scoala de nota 10?

Peste 70% din elevii in situatie de abandon scolar sunt romi, principala cauza a parasirii sistemului de invatamant fiind saracia, dar si nivelul scazut al calitatii invatamantului si lipsa dotarilor materiale si umane.

Agentia de Dezvoltare Comunitara „Impreuna” a lansat, joi, in parteneriat cu Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si reprezenta UNICEF din Romania studiul “O scoala pentru toti? Accesul copiilor romi la o educatie de calitate”.

Realizat cu sprijin financiar oferit de catre Reprezentanta UNICEF din Romania la finele anului 2010, studiul analizeaza accesul copiilor romi la o educatie de calitate in sistemul invatamantului din Romania, folosind date cantitative si calitative din 100 de unitati de invatamant cu ponderi diverse de elevi de etnie roma. Studiul a fost realizat in 70 de comunitati de romi.

Studiul arata ca romii au acces la un invatamant care din punct de vedere calitativ lasa de dorit. Odata cu cresterea ponderii de elevi romi dintr-o scoala, scade calitatea dotarilor materiale, dar si calitatea resurselor umane implicate in invatamant. Scolile cu ponderi mari de elevi romi tind sa detina in mai mica masura laboratoare de specialitate, biblioteci, calculatoare, terenuri sau sali de sport amenajate. De asemenea, numarul de volume din biblioteca scolii tinde sa descreasca odata ce creste ponderea elevilor romi.

Astfel, 26% din scolile incluse in studiu nu detin laboratoare de specialitate, iar frecventa folosirii laboratoarelor scade odata cu cresterea ponderii de elevi romi. 18% din scolile cuprinse in studiu nu detin biblioteci. In medie, un calculator este folosit de 21 de elevi, iar un calculator conectat la internet de 45 de elevi. 43% din scoli nu dispun de facilitati amenajate pentru sport.

De asemenea, studiul a relevat faptul ca 60% din cadrele didactice din aceste scoli sunt navetiste, ceea ce afecteaza gradul de implicare a acestora in activitatile scolii. 33% din scoli declara ca personalul lor didactic nu a beneficiat de nicio ora de formare continua in anul 2008-2009.

In ceea ce priveste reprezentativitatea romilor in consiliile elevilor, studiul indica faptul ca 39% din scoli nu detin un consiliu al elevilor, iar acolo unde aceasta structura exista, romii nu sunt reprezentati in mod proportional.

Scolile frecventate de copii romi cumuleaza deficitul de calitate a dotarilor materiale si a resurselor umane, ceea ce creeaza un cerc vicios, slaba atractivitate a acestor scoli fiind un factor care genereaza un grad ridicat de fluctuatie a cadrelor didactice.

Datele studiului invalideaza doua mari stereotipuri, cele potrivit carora “Romii nu-şi trimit copiii la şcoală” şi “Fetele rome se casatoresc devreme si de aceea abandoneaza scoala”.

„Doar 4% din cei care au abandonat scoala invoca motivul mariajului, ceea ce denota ca fenomenul de casatorie timpurile este mult mai putin raspandit la romi decat o afirma opinia publica. La fel, un alt stereotip, cel conform caruia parintii romi nu-si trimit copiii la scoala, este invalidat de datele studiului. Doar 9% din parintii romi se arata neinteresati de educatia copiilor lor”, a declarat Ana Ivasiuc.

90% din parintii romi manifesta atitudini pozitive fata de educatie, mentin contactul cu cadrele didactice si isi incurajeaza copiii sa obtina rezultate bune la invatatura, conform rezultatelor studiului realizat de Agentia Impreuna.

Studiul critica si viziunea administratiei scolilor asupra abandonului scolar. Nu exista strategii de prevenire a abandonului scolar, iar atunci cand scoala actioneaza, acest lucru se intampla prea tarziu si prin masuri nepotrivite: copiii sunt uneori dusi la sectia de politie, in loc de a fi sprijiniti de catre psihologi sau consilieri scolari pentru a se reintoarce in sistemul de invatamant.

Studiul recomanda de aceea promovarea unei alte viziuni asupra abandonului scolar, care presupune incadrarea personalului de sprijin (psiholog, consilier), “dezincriminarea” absenteismului, precum si promovarea dialogului intercultural – o mai buna cunoastere a realitatilor romilor. Abandonul scolar trebuie prevenit din timp, lucrandu-se la cauzele profunde ale acestuia, pentru care si scoala romaneasca este responsabila.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*