„Tinerii Dezbat” se transforma in obiect de studiu in licee

In urma implementarii proiectului „Tinerii Dezbat”, proiect realizat la initiativa Fundatiei noastre inca din 2008, incepand cu anul universitar 2011-2012, Ministerul Educatiei a introdus, ca si materie optionala de studiu in liceu cursul de „Dezbatere, Oratorie si Retorica”.
Este un succes care nu ar fi fost posibil fara sprijinul partenerilor nostri: Ministerul Educatiei, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, Departamentul pentru Relatii Interetnice, Agentia Nationala pentru Tineret, ARDOR, Roma Education Fund, Policy Center for Roma and Minorities, Universitatea din Bucuresti, Agentia Nationala pentru Romi, UNICEF si Roma Initiatives – Budapesta

Mai jos, redam in intregime, comunicatul de presa de pe siteul Ministerului Educatiei:

„Elevii de liceu din România vor putea opta, începând cu anul şcolar 2011-2012, pentru studiul disciplinei „DEZBATERE, ORATORIE ŞI RETORICĂ”. Ministerul Educaţiei a aprobat programa şcolară pentru acest opţional, ce urmează a fi studiat o oră pe săptămână, pe durata unui an școlar, indiferent de profilul sau specializarea liceului.
Introducerea acestei discipline în curriculumul la decizia școlii vizează dezvoltarea deprinderilor elevilor de gândire analitică şi de exprimare personală, cultivarea toleranţei fată de pluralismul opiniilor, precum şi dezvoltarea capacităţii de abordare transdisciplinară a problematicii supuse analizei şi dezbaterii. Totodată, disciplina opţională „DEZBATERE, ORATORIE ŞI RETORICĂ”vine să promoveze valori şi atitudini precum gândire critică şi flexibilă, autonomie în gândire, atitudine pozitivă faţă de comunicare, toleranţă faţă de valorile, opiniile şi argumentele celorlalţi, participarea la viaţa socială fundamentată pe opinii şi acţiuni întemeiate. Secretarul de Stat în Ministerul Educației, doamna Oana Badea, declară că „opționalul a fost conceput împreună cu partenerii de la Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică și vizează, înainte de toate, formarea de competențe în rândul elevilor de liceu, pe care ni-i dorim cetățeni implicați activ în viața socială. Ne propunem ca, la finalul cursului, elevii să știe să susțină un dialog argumentativ, să folosească tehnicile de argumentare și contra-argumentare, și să sintetizeze informațiile de care dispun pentru susținerea argumentației.” Dezbaterile academice reprezintă o metodă complexă de formare şi poate fi regăsită în educaţia tinerilor din diferite ţări ale lumii, fie ca activitate curriculară, fie ca preocupare extracurriculară. Oana Badea precizează că „opţionalul vine în completarea Concursului național de oratorie și dezbatere „Tinerii dezbat”, aflat anul acesta la cea de-a treia ediție. Semnalele pozitive pe care elevii și profesorii participanţi la competiţie ni le-au dat în cei doi ani de concurs au fost cele care ne-au condus spre acest demers.”
În contextul creat de Legea Educaţiei Naţionale, această disciplină opțională se înscrie în două dintre obiectivele importante ale textului legislativ: creşterea până la 30% a ponderii disciplinelor opţionale în planul-cadrul pentru învăţământul liceal şi orientarea elevilor spre transdisciplinaritate.
Programa şcolară pentru disciplina opţională „DEZBATERE, ORATORIE ŞI RETORICĂ” a fost aprobată prin ordinul ministrului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului nr. 4074 din aprilie 2011.”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*