Prevederile Codului Muncii în privința zilelor de concediu

Prevederile Codului Muncii în privința zilelor de concediu

 

Efectuarea concediului de odihnă este atât grija angajatului, cât și a angajatorului. În primul rând,  este obligația angajatorului  să se asigure că, prin modul său de organizare și de administrare a relațiilor cu angajații, a întreprins toate măsurile  pentru a se asigura că angajatul își efectuează concediul de odihnă în perioada de referință sau de report. Angajatul trebuie să solicite și să efectueze în natură concediul de odihnă atunci când acesta a fost programat, cu excepția situațiilor expres prevăzute de lege sau atunci când, din motive obiective, concediul nu poate fi efectuat (Codul Muncii, art. 149).

Conform prevederilor art. 7 alin 1 din DIRECTIVA 2003/88/CE:

“Statele membre iau măsurile necesare pentru ca orice lucrător să beneficieze de un concediu anual plătit de cel puțin patru săptămâni, în conformitate cu condițiile de obținere și de acordare a concediilor prevăzute de legislațiile și practicile naționale.”

Conform Codul Muncii, art. 146, alin. 1:

’’Concediul de odihnă se efectuează în fiecare an. Prin excepție de la prevederile alin. 1, efectuarea concediului în anul următor este permisă numai în cazurile expres prevăzute de lege sau în cazurile prevăzute în contractul colectiv de muncă aplicabil.

Angajatorul este obligat să acorde concediu, până la sfârșitul anului următor, tuturor salariaților care într-un an calendaristic nu au efectuat integral concediul de odihnă la care aveau dreptul.

Compensarea în bani a concediului de odihnî neefectuat este permisă numai în cazul încetării contractului individual de muncă.”

 

Mai multe informații aici.

 

 

Postat în cesp spo, Stiri

Comunicat de presă, 30 octombrie 2014

Lansarea proiectului “Reţeaua de incluziune socială a romilor – capacitare şi advocacy”

 

Agenţia de Dezvoltare Comunitară Împreună, în parteneriat cu Fundaţia Policy Center for Roma and Minorities şi Centrul de Resurse pentru participare publică a lansat miercuri, 29 octombrie 2014, proiectul intitulat ”Reţeaua de incluziune socială a romilor – capacitare şi advocacy, din cadrul Programului Fondul ONG în România – Componenta 5 – Dezvoltarea capacității ONG-urilor; Rețele și coaliții, finanţat cu suma de 150 000 Euro.

Agenția „Împreună” și partenerii săi își propun capacitarea organizațiilor mici și medii de la firul ierbii care lucrează în domeniul incluziunii sociale de a accesa fonduri și de a derula campanii de advocacy pentru prioritizarea problemelor comunităților de romi pe agendele publice.

Proiectul urmărește să consolideze capacitatea instituțională și operațională a 15 ONG-uri preocupate de problematica romilor și dezvoltarea cooperării între acestea, ducând la articularea unei viziuni strategice pe termen lung și la dezvoltarea expertizei privind accesarea de fonduri, managementul de proiect,  gestionarea de fonduri și campanii de advocacy.

La eveniment au participat reprezentanți ai instituțiilor publice din Romania, ai societății civile și ai ambasadelor din București.

În cadrul evenimentului, s-au anunţat rezultatele preliminare ale analizei a sectorului ONG în urma unei cercetări al cărei scop este de a trasa o imagine de ansamblu privind dezvoltarea societății civile în domeniul incluziunii sociale a romilor, de a măsura nivelul de dezvoltare a capacității organizaționale a organizațiilor non-guvernamentale rome și nerome active în domeniul incluziunii sociale a romilor precum și a de identifica în general tipuri de nevoi privnd capacitatea organizațională.

De asemenea, se vor anunța organizațiile selectate să facă parte din rețea.

Pentru detalii suplimentare, vă rugăm să contactați – Cerasela Bănică, Coordonator de Proiect, adresa de email cerasela.banica@agentiaimpreuna.ro, tel. 021 210 05 39.

      

Postat în EVENIMENTE RISOROM

Conferinţă de lansare

Reţeaua de Incluziune Socială A Romilor – Capacitare şi Advocacy

Conferinţă de lansare

Hotel Capital Plaza, Bucureşti, 29 octombrie 2014

 

Agenţia de Dezvoltare Comunitară Împreună, în parteneriat cu Fundaţia Policy Center for Roma and Minorities şi Centrul de Resurse pentru participare publică au organizat ieri, 29 octombrie 2014, conferinţa de lansare al proiectului Reţeaua de Incluziune Socială A Romilor – Capacitare şi Advocacy, finanțat prin granturile SEE 2009-2014 în cadrul Fondului ONG în România.

Proiectul îşi propune întărirea capacităţii instituţionale şi operaţionale a 12 ONG-uri şi dezvoltarea cooperării între ele. Reprezentanţii vor beneficia de un program de pregătire complexă (training, internship şi asistenţă tehnică) în vederea adoptării unei viziuni strategice pe termen lung şi la dezvoltarea expertizei în domenii precum accesarea de fonduri, managementul de proiect, gestionarea fondurilor şi campanii de advocacy.

Mai jos veţi putea găsi agenda detaliată a evenimentului:

 

AGENDĂ EVENIMENT

CONFERINŢA DE PREZENTARE  A PROIECTULUI

 „Reţeaua de incluziune socială a romilor Capacitare şi Advocacy”

 

 09.30 – 10.00 Primirea şi înregistrarea participanţilor

10.00 – 10.30 Perspective EEA Grants în România

                         Gelu Duminică, Director Executiv  Agenţia de Dezvoltare Comunitară ”Împreună”

                         Florin Botonogu, Preşedinte Fundația Policy Center for Roma and Minorities

                         Oana Preda, Director Executiv  Centrul de resurse pentru participare publică

10.30 – 11.00 Prezentarea  proiectului și rezultatelor evaluării naționale a ONG-urilor implicate în problematica incluziunii sociale a romilor.

                         Ştefania Matei, Cercetător Agenţia de Dezvoltare Comunitară ”Împreună”

                         Cerasela Banică, Coordonator de Proiect, Agenţia de Dezvoltare Comunitară ”Împreună”

11.00 – 11.30 Sesiune de întrebări

11.30 – 12.00 Prânz

 

Postat în Stiri

Salariul de bază minum brut pe țară va crește cu 75 lei din începând cu ianuarie 2015

Salariul de bază minum brut pe țară va crește cu 75 lei din începând cu ianuarie 2015

 

Salariul de bază minim brut pe țară va crește cu 75 de lei din ianuarie 2015, ajungând la 975 de lei, potrivit declarațiilor Ministrului Muncii, Rovana Plumb, informează Agerpress.

Începând cu 1 ianuarie 2015, salariul minim pe economie se va mări, semestrial, cu 75 de lei, urmând să atingă pragul de 1.200 de lei până la finalul anului 2016. Mai mult, potrivit prognozei specialiștilor de la Ministerul Muncii, această majorare progresivă va continua și ulterior anului 2016.

Majorarea anunțată pentru anul 2015 apare în contextul în care salariul minim brut pe țară a crescut în 2014 de două ori: la 1 ianuarie 2014 de la 800 de lei la 850 de lei, iar de la 1 iulie 2014 de la 850 la 900 de lei.

Raportat la statele europene care au reglementat un salariu minim pe economie, România se află pe locul al patrulea cu cel mai mic venit, imediat după țări precum Albania, Bulgaria și Muntenegru, și pe locul al doilea în Uniunea Europeana (după Bulgaria).

Cel mai mare salariu minim din Uniunea Europeană est în Luxemburg (aproximativ 2.000 euro), urmat de Belgia și Olanda (aproximativ 1.500 euro).

Mai multe informații aici.

 

 

Postat în cesp spo, Stiri

Munca suplimentară – ce este și cum este renumerată

Munca suplimentară – ce este și cum este renumerată

 

Conform Codului Muncii, munca suplimentară este munca prestată în afara duratei normale a timpului de muncă săptămânal stabilit contractual.

Durata tipică a timpului de muncă pentru salariații cu normă întreagă este de 8 ore pe zi, respectiv 40 ore pe săptămână. În ceea ce privește tinerii cu vârste până în 18 ani, durata normală este de 6 ore pe zi, respectiv 30 ore pe săptămână, dar în acest caz munca suplimentară este interzisă prin lege. Durata maximă legala a timpului de muncă nu poate depăși 48 de ore pe săptămână, incluzând orele suplimentare.

Munca suplimentară nu poate fi realizată fără acordul salariatului, cu excepția unor cazuri de forță majoră sau pentru lucrări urgente, destinateprevenirii producerii unor accidente sau înlăturării consecințelor unui accident în cazul în care acestea ar putea duce la noi probleme.

Munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice după afectuarea acesteia. Mai exact, salariatul care a muncit ore suplimentare într-o anumită lună va fi trecut în pontaj cu numărul de ore suplimentare, el beneficiând pe luna respectivă de salariul corespunzator orelor prestate peste programul normal de lucru. În cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în termenul de 60 zile, în luna următoare munca suplimentară va fi plătită cu un spor de cel puțin 75% față de salariul de bază, acordarea sporului fiind calculată proporțional cu durata perioadei suplimentare.

În perioadele de reducere a activității angajatorul are posibilitatea de a acorda zile libere plătite, din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate în următoarele 12 luni calendaristice.

Mai multe aici.

 

Postat în cesp spo, Stiri

Tabăra pentru studenți: Împreună la Universitate. Tânăr Rom în România

Captură

“Pentru a-ţi realiza visele, trebuie mai întâi să te trezeşti!”  Proverb arab

 

Tabăra pentru studenți: Împreună la Universitate. Tânăr Rom în România [1]

 

De ce eşti tu rom? Ce înseamnă, într-o Europă globală, apartenenţa la minoritatea romilor? De ce îţi spune  toată lumea că tu eşti “altfel” şi că este datoria ta să “fii model”? Ce înseamnă să fii “invizibil” pentru societate, chiar şi pentru ai tăi? Ce fac cei care reprezintă interesele minorităţii romilor pentru cei “săraci”? Ce fac ONG-urile rome pentru cei din comunităţi? Cum putem dezvolta un grup care să “schimbe lumea”?

Ai mai multe întrebări decât răspunsuri?

Vino alături de noi şi spune-ne ceea ce gândeşti şi simţi. Vrem să dezbatem alături de tine teme care te interesează! Vrem să ne trezim ÎMPREUNĂ pentru a ne urma visul…

Începe prin a ne trimite un eseu de 500 de cuvinte cu titlul “Tânăr rom în România. Ce-mi doresc pentru  viitorul meu” şi CV-ul tău până la data de 7 noiembrie, ora 17:00.

Convinge-ne să te sunăm şi să te invităm în tabăra de la Sinaia, în perioada 19-23 noiembrie 2014. Menţionăm faptul că toate costurile sunt acoperite. 

 

Alături de noi vor veni să discute cu tine personalităţi din mediul ONG-istic, academic, politic şi diplomatic în încercarea de a răspunde la marea întrebare  «Ce putem face ÎMPREUNĂ ? »

 

Pentru mai multe detalii contactaţi-ne la adresa de e-mail: catalina.olteanu@agentiaimpreuna.ro  sau la numărul de telefon 021. 210.05.39. 

 

[1] Proiect organizat de Agenţia de Dezvoltare Comunitară “Împreună” în parteneriat cu Departamentul pentru Relaţii Interetnice (DRI).

 

                                                  

 

Postat în Stiri, Uncategorized

Munca de noapte, drepturile salariatului și obligațiile angajatorului

Munca de noapte, drepturile salariatului și obligațiile angajatorului

 

Munca pe timp de noapte reprezintă o nișă destul de mare în câmpul locurilor de muncă, așadar este bine să cunoașteți regulile și drepturile legale pe care le aveți dacă sunteți în această situație.

Potrivit Codului Muncii, munca prestată între orele 22:00 și 06.00 (cu posibilitatea abaterii cu o oră în plus sau în minus în funcție de caz) se consideră ca fiind muncă de noapte. Angajatul de noapte este așadar o persoană care lucreză în intervalul menționat mai sus cel puțin 3 ore din ziua de lucru, sau cel puțin 30% din intervalul lunar de lucru.

În contextul muncii de noapte, angajatorul este obligat prin lege să:

–          Se asigure că angajații de noape efectueză un examen medical înainte de începerea activității și, ulterior, periodic.

–          Informeze inspectoratul teritorial de muncă în privința numărului angajaților de noapte.

–          Calculeze durata timpului de lucru conform prevederilor legale existente, în funcție de condițiile postului.

–          Să ofere bani sau compensații echivalente de repaus în situațiile impuse de către contractul colectiv de muncă aplicat.

Salariatul care alege să munceasă noaptea va obține un spor de 25% din salariul de bază dacă a lucrat minim 3 ore de muncă de noapte sau program de lucru redus cu o oră.

Conform prevederilor din Codul Muncii, există categorii de persoane care nu pot muncii noaptea în mod legal: tinerii de până în 18 ani, femeile gravide, femeile care alăptează, etc. În ceea ce privește angajații pe ture de noapte care nu-și mai pot îndeplinii atribuțiile din motive medicale, în cazul lor angajatorul este obligat să îi transfere la o muncă de zi echivalentă din punct de vedere al cerințelor și aptitudinilor.

Mai multe aici.

 

 

Postat în cesp spo, Stiri

Lansare Platformă educaţională „Ce vrei să te faci când vei fi mare?”

10 octombrie 2014 marchează Ziua Educaţiei Nonformale, iar pentru noi marchează începutul unei noi călătorii.

Astăzi lansăm platforma educațională „Ce vrei să faci când vei fi mare”, realizată în colaborare cu UNICEF România, în cadrul campaniei „Hai la şcoală!”. Prin această iniţiativă ne dorim să oferim copiilor şi tinerilor romi un spaţiu virtual, creat special pentru a le permite să îşi împărtăşească opiniile, întrebările, speranţele şi visele.

Platforma oferă posibilitatea de a accesa informaţii despre istoria romilor, poveştile de viaţă a unor persoane de etnie romă de succes, o serie de oportunităţi educaţionale şi profesionale, newsletter-ul „Ce vrei să te faci când vei fi mare?”. Aceste domenii fac parte din cele 8 secţiuni ale platformei: Romapedia, „Şi tu poţi reuşi”, „Şi alţii ca tine”, „Tu ce alegi?”, „Ceva ce te poate ajuta”, „Spune-ne povestea ta!”, Newsletter precum şi o secțiune de Downloads.

Platforma deschide poarta către lumea persoanelor de etnie romă care au reuşit în viaţă datorită educaţiei şi ambiţiei cu care şi-au urmat calea. Vizitatorii vor avea posibilitatea de a comunica direct cu aceştia pentru a-şi spune propriile poveşti de viaţă. De asemenea, pe parcursul navigării site-ului, vizitatorii vor fi însoţiţi de două personaje animate, Eugenia şi Ilie.

Pentru a utiliza platforma, vă invităm să accesaţi site-ul http://cevreisafacicandestimare.agentiaimpreuna.ro/

Pentru mai multe detalii, contactaţi-ne la numărul de telefon +4021.210.05.39, sau la adresa de e-mail ana.duminica@agentiaimpreuna.ro, persoană de contact Ana Duminică.  

Postat în Stiri

Fluctuația de personal

Fluctuația forței de muncă

De multe ori auzim vorbindu-se despre fluctuația de personal dar nu știm cu exactitate la ce se referă și dacă reprezintă un element pozitiv sau negativ în ceea ce privește piața muncii. Fluctuația forței de muncă reprezintă mișcarea angajaților înspre și dinspre organizație (selecția și separarea personalului).

Separarea, sau plecarea unui angajat din organizație, are loc când contractul de muncă încetează. Această situație poate apărea în multiple situații: demisie (decizia de plecare este a angajatului), pensionare (când angajatul atinge limita legală de vărsta sau e incapabl să-și îndeplinească atribuțiile din motive medicale), concediere (decizia aparține șefului direct și se bazează pe necorespunderi profesionale și încălcare regulilor instituției), reduceri de personal (determinate de restructurarea unor anumite acivități în cadrul organizației)

Deși nu ne gândim la asta în cele mai multe cazuri, nu trebuie să uităm că plecările din organizație, indiferent de motiv lor, afectează puternic personalul rămas, care trebuie să suplinească aportul indivizilor care au plecat până la apariția unui înlocuitor.

Fluctuația personalului este o componentă organică a mediului organizațional, indiferent de aria în care activează sau situația economică. Tocmai de aceea, de-a lungul timpului, specialiștii au conturat anumite idei ce trebuie să fie luate în calcul de către echipele de management. Dintre acestea, poate cele mai cunoscute sunt: calculul ratei de separare pe diferite categorii de angajați, procedurile de selecție atentă a personalului, verificarea continua a abilităților angajaților, instruirile periodice, nivelul de salarizare corespunzător cu performanțele angajatului, perspective clare de promovare pe scara ierarhică, condiții de muncă, fidelizarea angajaților, menținerea unui echilibru în ceea ce privește media de vârstă a personalului.

Nu trebuie să uităm faptul că, din perspectivă individuală, fluctuația este un bun instrument de asigurare a mobilității forței de muncă și, bineînțeles, ajută la obținerea unor salarii mai mari și atingerii unui grad mai ridicat de satisfacție cu viața. În ceea ce privește organizațiile, fluctuația de personal poate aduce beneficii majore prin rezultate precum creșterea productivității angajaților, economisirea unor resurse financiare, îmbunătățirea echivalenței post-angajat, mai multă flexibilitate și infuzia de noi idei în rândul personalului.

 

 

 

Postat în cesp spo, Stiri

COMUNICAT DE PRESĂ

Investeşte în oameni!

FONDUL SOCIAL EUROPEAN

Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013

Axa prioritară: 4 „Modernizarea Serviciului Public de Ocupare”

Domeniul major de intervenţie: 4.1 Întărirea capacităţii Serviciului Public de Ocupare pentru furnizarea serviciilor de ocupare

Titlul proiectului: Calitate, Eficienţã şi Servicii Profesioniste în Serviciul Public de Ocupare din Regiunile Nord-Eest, Centru şi Sud-Muntenia – CESP SPO

Contract  POSDRU123/4.1/S/129602

Beneficiar: AJOFM Botoşani în parteneriat cu: SC Artemis SRL , Agenţia de Dezvoltare Comunitară „Împreună’’, AJOFM Teleorman, Desarollo de Estrategias Exteriores SA- Spania şi Servicio Publico de Empleo del Principado de Asturias- Spania

 

București, 22 Septembrie

Agenția Împreună derulează proiectul “Calitate, eficiență și servicii profesioniste în serviciul public de ocupare din regiunile Nord-Est, Centru și Sud-Muntenia “, co-finanţat prin Fondul Social European – Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, în baza contractului de finanţare încheiat cu OI POSDRU ANOFM. Valoarea totală a proiectului este de 12,072,936.09 lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă este de 9,054,702.07 lei.

Obiectivul proiectului este îmbunătățirea calității, eficienței și transparenței serviciilor furnizate de către structurile SPO din Regiunile Nord Est, Centru și Sud Muntenia, de o durată de 18 luni. Proiectul răspunde necesității asigurării calității serviciilor publice specifice care conduc la integrarea pe piața muncii, cu rol major în reducerea șomajului și prelungirea vietii active, prin accesibilitate crescută, transparență, vizibilitate, tratament nediscriminator, eficacitate și calitate, atribute care vor genera beneficii de durată asupra clienților. În plus, proiectul asigură consolidarea capacității tehnice și umane a SPO în vederea furnizării unor servicii flexibile și, mai ales, pliate pe potențialul și așteptările clienților.

În luna septembrie, reprezentanți ai echipelor de implementare ai partenerilor naționali ai proiectului (Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani, S.C. Artemis S.R.L., Agenția de Dezvoltare Comunitară “Împreună”, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Teleorman) au participat la un schimb de experiență cu partenerii spanioli (Desarrollo de Estrategias Exteriores, S.A., SERVICIO PÚBLICO DE EMPLEO DEL PRINCIPADO DE ASTURIAS) în regiunea Asturias, Spania. Echipele de management au vizitat Serviciul Local de Ocupare din Gijón pentru a discuta politicile de ocupare din Spania și serviciile informatice utilizate în interogarea bazelor de date și în vederea diseminării informațiilor necesare clienților prin cele trei ramuri: telefon, internet, face-to-face. A fost analizat succesul sistemului administrativ spaniol, cu un accent puternic pus pe faptul că există o singură instituție care se ocupă de formarea personalului din administrația publică, cu o instituție centrală (la Oviedo) și birouri regionale. O altă întâlnire importantă a fost aceea cu reprezentanții Instituto Asturiano de Administración Pública Adolfo Posada, ce au prezentat modul de organizare a cursurilor de formare și formula prin care acestea sunt acoperite prin bugetul de stat și amortizate prin salariu, modul de certificare, dar și importanța elementului informatic în desfășurarea activităților. Discuțiile cu Clinic Joven Emprend@ au reprezentat alt moment cheie al deplasării, fiind abordat subiectul tinerilor în piața muncii, organizația respectivă oferind un curs intensiv pentru dezvoltarea capacităților de leadership și antreprenoriat. În ultima zi, echipa de management a participat la o întâlnire a  Agencia de Activación Juvenil (Gijón), agent important în alfabetizarea digitală în ceea ce privește găsirea unui loc de muncă prin intermediul internetului și dezvoltării strategiilor de marketing a propriilor firme cu ajutorul rețelelor de socializare precum Facebook sau LinkedIN.

De-a lungul celor patru zile de întâlniri au fost discutate modalitățile optime de favorizare a egalității și transparenței accesului pe piața muncii, mobilității în piața muncii, precum și importanța unei gestionări la nivel național prin noile tehnologii disponibile. Una dintre concluziile discuțiilor a fost aceea că tehnica voluntariatului este una învechită, care trebuie să se transforme în vederea ralierii instituțiilor și companiilor la climatul actual al pieței. Întâlnirea este premergătoare primei vizite a grupului țintă, care va avea loc în luna octombrie, conform calendarului de implementare a proiectului.

 

Detalii suplimentare puteţi obţine de la:

Nume persoană contact: Andrei Constantin
Funcţie: Responsabil proiect (Partener 2, Agenția “Împreună” București)

Tel. / Fax: +40-021.210.05.39 / 211.34.29

E-mail: andrei.constantin@agentiaimpreuna.ro

Postat în cesp spo, Stiri