Senatul si istoria!

Zilele trecute, Senatul Romaniei a respins proiectul de lege prin care s-a propus comemorarea robiei Romilor in spatiul romanesc. Printre altele, aceasta lege propunea introducerea in manualele de istorie predate in scoala romaneasca a unor informatii care sa familiarizeze elevul roman cu aceasta realitate istorica.
Nu are rost sa reamintim faptul ca istoria predata in scoala romaneasca nu face referiri la momentele nefericite pe care Romania le-a trait de-a lungul vremurilor, fie ca aceastea se refera la robia romilor, Cadrilater, politica antonesciana sau Holocaust. Imaginea de stat care a fost vesnic cotropit, care a fost intotdeauna “victima celor puternici”, prezentarea conducatorilor ca fiind cei mai destepti, buni, sfinti, cinstiti etc nu are darul decat de a intari ignoranta care lasa adanci chiar si in comportamentul nostru actual.
Necunoasterea istoriei reale a Romaniei, cu bunele si cu relele ei, nu poate conduce la depasirea unor conflicte/atitudini actuale, mai ales atunci cand vorbim de relatia majoritar – romi.

Postat în Blog old

Serviciul roman de comedie

Cine nu stie sa zambeasca, nu stie nici sa vada lucrurile serioase din jurul lor.
Mai jos un nou clip a celor de la Divertis intitulat Imnul expulzatilor din Franta.

Postat în Blog old

Hrana pentru suflet

Glumind impreuna cu cativa dintre colegii nostri spuneam ca daca cineva dorea sa distruga miscarea Romilor din Romania, era momentul de a face ceva, aseara, la evenimentul organizat de catre colegii nostri de la Asociatia Culturala “Amfiteatrom” in incinta teatrului Masca.
afis teatru
O trupa fantastica (Mahala Rai Banda) si o mana de actori romi, plini de suflet si energie, au reusit sa face ceea ce pentru multi pare foarte greu de realizat: lideri politici si religiosi, activisti, ONG-isti romi sa stea impreuna pentru 3 ore si jumatate intr-o atmosfera destinsa si relaxata si sa se “hraneasca” cu energia pe care acestia au degajat-o. Mai mult decat atat trupa de actori in frunte cu nea Rudy Moca si Sorin Sandu ne-au facut sa visam frumos, sa ne-mbatam de fericire sis a tremuram la gandul ca poate, nu peste mult timp, va exista si un Teatru al Romilor din Romania.
Noi, cei care am sustinut aceasta actiune din punct de vedere financiar nu meritam laude si nici nu meritam sa fim in atentia publicului. Toate aceste trebuie sa fie indreptate catre Sorin Sandu si echipa lui!

Postat în Blog old

Scrisoare deschisa

Domnului Traian Băsescu, Preşedinte al României
Domnulei Marko Bella, Prededinte UDMR
Domnului Vasile Blaga, Ministru de Interne
Domnului Gabriel Oprea, Ministrul Apărării Naţionale
Doamnei Laura Codruţa Kovesi, Procuror General al României
Domnului Teodor Meleşcanu, preşedintele Comisiei pentru apărare, ordine publică şi securitate naţională a Senatului României
Domnului Costică Canacheu, preşedintele Comisiei de apărare a Camerei Deputaţilor

Organizaţiile semnatare îşi exprimă consternarea faţă de evenimentele de comemorare a dictatorului Miklos Horthy, desfăşurate sâmbătă, 11 septembrie, în oraşul Miercurea Ciuc. Este un fapt de notorietate publică şi probat din punct de vedere istoric, că sub guvernarea de extremă dreaptă a lui Miklos Horthy, autorităţile maghiare din Ungaria şi Transilvania de Nord au fost responsabile de ghetoizarea, deportarea şi aplicarea soluţiei finale pentru populaţia evreiască şi romă şi de acţiuni xenofobe care au avut ca victime populaţia românească din Transilvania de Nord.
Din motivele exprimate mai sus, manifestările de comemorare ale lui Miklos Horthy încalcă Legea 107 din 27 aprilie 2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 31/2002, care interzice organizaţile şi simbolurile cu caracter fascist, rasist sau xenofob precum şi promovarea cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii.
Toate activităţile comemorative, iniţiate de către organizaţia “Mişcarea Tinerilor din cele 64 de Comitate” – marşuri, discursuri şi prelegerile – s-au desfăşurat în spaţiul public, cu aprobarea Poliţiei, Jandarmeriei şi Primăriei din Miercurea Ciuc şi s-au bucurat de participarea primarului din Miercurea Ciuc, domnul Robert Raduly.
Desfăşurarea activităţilor mai sus menţionate s-a făcut cu încălcarea art 30, punctul 7 din Constituţia României care prevede: „sunt interzise de lege defăimarea ţării şi a naţiunii, îndemnul la război de agresiune, la ură naţională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenţă publică, precum şi manifestările obscene, contrare bunelor moravuri”. De asemenea, autorităţile publice enumerate mai sus se fac vinovate şi de încălcarea Legii 107 din 27 aprilie 2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 31 / 2002 care interzice organizaţile şi simbolurile cu caracter fascist, rasist sau xenofob precum şi promovarea cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii.
Din aceste considerente, organizaţiile semnatare solicită:
– sanctionarea administrativă şi demiterea conducerii autorităţilor publice locale care au autorizat, în mod ilegal, manifestările mai sus menţionate: Primăria, Poliţia şi Jandarmeria din Miercurea Ciuc;
– analizarea legalităţii organizării în spaţiul public (piaţa publică şi Casa de Cultură Municipală) a manifestărilor extremiste de către organizaţia “Mişcarea Tinerilor din cele 64 de Comitate” şi scoaterea acesteia în afara legii, pe temeiul Legii 107 din 27 aprilie 2006ş
– excluderea din Uniunea Democratică a Maghiarilor din România a domnului Robert Raduly, primarul oraşului Miercurea Ciuc şi condamnarea publică a acestor acţiuni extremiste de către preşedintele UDMR, domnul Marko Bella.
În încheiere, dorim să subliniem că documentele de Strategie Naţională de Apărare a României înregistreză printre riscurile şi ameninţările la adresa siguranţei naţionale, manifestările radicale, iredentiste şi extremiste. Considerăm că tolerarea acţiunilor de genul celor organizate de către “Mişcarea Tinerilor din cele 64 de Comitate” cu participarea primăriei Miercurea Ciuc prezintă riscuri la adresa securităţii statului şi a cetăţenilor români.

Petre-Florin Manole, Reţeaua Naţională a Tinerilor Romi
Valeriu Nicolae, Policy Center for Roma and Minorities
Gelu Duminică, Agenţia de Dezvoltare Comunitară “Împreună

Postat în Blog old

Destul e destul!

Astazi, comisara Reading a avut una dintre cele mai dure pozitii asupra a ceea ce dumneaei a numit “rusinea” pe care Franta o produce Europei prin incalcarea tratatelor europene privind dreptul la libera circulatie.
In cele aproximativ 9 minute ale declaratiei sale de presa, dna Reading s-a exprimat foarte clar, fara a utiliza limbajul diplomatic utilizat atat de des la nivel European, impotriva masurilor pe care Franta le pune in practica (repatrierile voluntare ale Romilor) lucru pe care il gaseste “de neacceptat in Europa”. Deasemenea Reading a anuntat dorinta sa ca Uniunea Europeana sa lanseze in “maxim 2 saptamani” procedura de incalcare a tratatelor europene impotriva Frantei.
Pata de rusine pentru Franta a fost accentuate de cateva cuvinte si un gest foarte rar intalnit din partea unui Comisar: ”Destul e destul!” a zis Reading lovind cu pumnul in masa.
Declaratia dnei Reading poate fi vizionata urmarind urmatorul link: http://www.hotnews.ro/stiri-esential-7788264-video-comisia-europeana-vrea-lanseze-procedura-incalcare-tratatelor-impotriva-frantei-pentru-modul-care-tratat-chestiunea-tiganilor-rusine-modul-care-cei-doi-ministri-francezi-mintit-comisia-spune-red.htm

Postat în Blog old

Despre posibila politica de migratie (3)

Axa emigrare. Obiectivul major al politicii româneşti de migraţie externă este optimizarea circulaţiei pentru muncă în străinătate cu favorizarea proceselor de revenire în ţară a imigranţilor români.
1.1. Înţelegem prin optimizare , în acest context, asigurarea unor condiţii instituţionale care să maximizeze beneficiile şi să reducă pe cât posibil costurile pentru toţi actorii implicaţi în proces, în principal pentru migranţi şi familiile lor , pentru societăţile de gazdă sau de imigrare şi pentru societăţile şi comunităţile de origine.
1.2. A optimiza migraţia circulatorie pentru muncă în străinătate este , în bună măsură, şi un factor de reducere a emigrării definitive din ţară. Implicit, în acest fel, pot fi reduse şi consecinţele demografice negative ale fenomenului, în special reducerea populaţiei ţării. Idee este simplă: aşa cum un sat, prin navetism rural-urban, câştigă dezvoltare fără a pierde populaţie , tot aşa, o ţară prin optimizarea circulaţiei pentru muncă în străinătate poate obţine efecte de dezvoltare fără a potenţa consecinţe demografice negative ale fenomenului.
1.3. O astfel de optimizare poate fi atinsă, dificil , desigur, dar posibil, şi prin:
1.3.1. Îmbunătăţirea comunicării pe toate căile – politice, economice, sociale şi culturale – şi la toate nivelurile – societal, regional , comunitar şi instituţional – între societăţile de plecare şi cele de destinaţie pentru a menţine legături puternice cu comunitatea de origine.
1.3.2. Optimizarea fluxurilor de informaţie referitoare la pieţele de muncă din economiile corelate ale ţărilor care implică fluxuri de migraţie din România şi, în viitor, spre România astfel încât migranţii şi potenţialii migranţi să cunoască cu costuri minime şi pe surse credibile oferte şi condiţii de ocupare.
1.3.3. Euro-navetismul ca migraţia circulatorie şi instituţionalizată între ţări din spaţiul european trebuie favorizat prin aranjamente instituţionale multiple care implică sectorul de stat şi cel privat din societăţile legate prin fluxuri de migraţie. Cu cât acest gen de circulaţie migratorie se va institui mai solid , cu atât propensiunea spre emigrare permanentă se va reduce în mai mare măsură. Obiectivele demografice ale României pot fi atinse mai uşor prin măsuri de acest gen decât prin formule cu accent pe „aducere acasă” dar fără măsuri care să le facă eficiente.
1.3.4. Promovarea mecanismelor de cooperare internaţională şi de reglementare juridică la nivelul UE şi al ţărilor de destinaţie a migranţilor astfel încât migraţia nereglementată şi ocuparea informală a migranţilor să fie diminuate cât mai mult.
1.4. Favorizarea migraţiei de revenire în ţară a persoanelor plecate la lucru în străinătate.„Re-aducerea” acasă nu este nici posibilă şi pe anumite aspecte nici dezirabilă, la modul necondiţionat.
1.4.1. Factorul fundamental în readucerea românilor acasă este nu asigurarea unor locuri de muncă ci asigurarea unor locuri de muncă bine plătite, la un nivel inferior dar apropiat de cel din ţările gazdă. În plus este necesar ca problema locurilor de muncă să fie gândită nu numai cu referire la băraţi sau „bărbaţi în construcţii” ci şi la femei şi la familii de migranţi.
1.4.2. Salariul este o sursă principală de venit dar nu este singura. Trebuie analizate veniturile generale ale familiei oferite în ţară comparativ cu cele din străinătate (care se referă şi la diverse transferuri sociale precum alocaţiile pentru copii, concediul de creştere a copilului, ajutorul de şomaj etc.)

Postat în Blog old

Despre posibila politica de migratie (2)

Axa imigrare. Imigrarea a pentru muncă şi a persoanelor care îi însoţesc pe cei care vin să lucreze din afara ţării este un fenomen specific economiei de piaţă, cu posibil rol reglator. Ca şi în cazul emigrării, problema care se pune este una de optimizare. Intrările de forţă de muncă din exterior ar trebui făcute, pe cât posibil:
1.1. Selectiv, pentru a asigura nu numai eficienţă economică ci şi un potenţial sporit de integrare a imigranţilor în societatea românească. Imigranţii din Republica Moldova sau din alte spaţii cu populaţie românească au din start rezolvate problemele de limbă cu toate avantajele care decurg de aici pentru o integrare rapida. Costurile relativ reduse ale forţei de muncă aduse din spaţii culturale foarte diferite (China, spre exemplu) pot fi , în timp, serios sporite la capitolul dificultăţi şi costuri de integrare .
1.2. Pe baza evaluării anuale a cererii de forţă de muncă luând în considerare deficitele indicate de statisticile oficiale dar şi recomandările rezultate în urma unor consultări cu reprezentanţii sindicatelor şi cei a patronatelor.
1.3. Prin evitarea consecinţelor de formare a unor aglomerări umane cu condiţii proaste de locuire, sursă de infracţionalitate sporită si a încadrărilor informale în activităţile economice.
1.4. Dând prioritate angajărilor cetăţenilor români din ţară sau aflaţi temporar la lucru în străinătate
1.5. Dezvoltarea activităţii de identificare a cazurilor de imigranţi fără forme legale prin întărirea capacităţii Inspecţiei Muncii. Ţinând cont de implicarea sindicatelor în sprijinirea unor grupuri de imigranţi exploataţi, colaborarea cu partenerii sociali ar putea contribui la monitorizarea sectorului informal. Îmbunătăţirea sistemului de înregistrare a datelor privind angajarea străinilor fără forme legale ar fi utilă în identificarea evoluţiei cererii şi anticiparea tendinţelor viitoare.
1.6. Ponderând importanţa obiectivului de control al imigraţiei prin sporirea iniţiativelor de asistenţă umanitară. Deşi puţine, exista deja cazuri de imigranţi aflaţi într-o situaţie de vulnerabilitate. În România, în afara unor centre de tranzit închise destinate cetăţenilor care vor fi returnaţi forţat, nu există servicii de asistenţă pentru imigranţii cu o situaţie nereglementată. Sprijinirea unor organizaţii neguvernamentale pentru asigurarea unor astfel de servicii ar putea fi o soluţie.
1.7. Prin elaborarea şi implementarea legislaţiei care să facă posibile obiectivele anterior menţionate.
1.8. Refugiaţi: categoria refugiaţilor este în mod evident diferită de imigrarea din raţiuni economice, implicând o abordare instituţională specifică. Deşi la nivel legislativ, România a integrat prevederile europene, există încă deficite in ceea ce priveşte implementarea programelor de integrare. Aceste deficite ar putea fi diminuate prin:
1.8.1. programe de cooperare între actorii instituţionali, organizaţiile neguvernamentale şi actorii economici în scopul îmbunătăţirii accesului refugiaţilor la piaţa forţei de muncă;
1.8.2. identificarea unor soluţii pentru eficientizarea procesului de echivalare a studiilor şi a competenţelor profesionale dobândite în ţara de origine;
1.8.3. întărirea capacităţii funcţionarilor în ceea ce priveşte asistenţa şi comunicarea în funcţie de specificul cultural şi lingvistic al solicitanţilor de azil;

Postat în Blog old

Despre posibila politica de migratie

Urmând abordarea critic-contructivă pe care Fundaţia noastră o pune in practică incă de la infiinţare, precum şi nevoie de solutii coerente, in următoarele 3 zile Fundaţia noastra va trece in a (re)face public măsurile care trebuie puse in aplicare in ceea ce priveste migraţia, in general, şi migraţia Romilor in special.
Este necesară o politică de migraţie care să aibă ca obiectiv major nu reducerea plecărilor ci optimizare circulaţiei migratorii astfel încât costurile şi benficiile lucrului în străinătate să fie repartizate echilibrat, la origine şi la destinaţie, la nivel personal-familial, comunitar şi naţional. O astfel de politică de migraţie trebuie structurată pe trei axe referitoare la emigrare, imigrare şi migraţie şi dezvoltare
Axa migraţie şi dezvoltare. La nivelul acestei axe vor fi urmărite relaţiile dintre migraţia în diferitele ei forme (externă-internă, temporară-definitivă etc.) şi dezvoltare precum şi intercondiţionările dintre diferitele fluxuri sau tipuri de migraţie. Politicile vizând emigrarea şi imigrarea nu pot fi viabile decât dacă sunt gândite în dublă relaţie, cu migraţia internă şi cu procesele de dezvoltare din România.
1.1. Încurajarea proiectelor de dezvoltare locală (prin Grupuri de Acţiune Locală sau prin orice altă structură instituţională) care să ducă la crearea de locuri de muncă în rural, la încurajarea navetismului rural-urban, reducerea migraţiei şi la reducerea propensiunii de emigrare temporară sau definitivă pentru muncă în străinătate eventual prin conversia ei în migraţie internă, de orice tip.
1.2. Favorizarea dezvoltării local-regionale în România prin folosirea mecanismelor de tip transnaţional , a acţiunilor care se desfăşoară şi aici, în ţara de origine , şi acolo, în ţara de destinaţie, asociate cu migraţie între ţările respective .
1.2.1. Sunt deja migranţi sau foşti migranţi care fac afaceri şi aici şi acolo (antreprenoriat transnaţional) sau localităţi înfrăţite care leagă satul sau regiunea de emigrare din Moldova, să spunem, cu un anume corespondent din Italia.
1.2.2. Astfel de înfrăţiri au efecte vizibil pozitive. Este util să fie încurajate instituţii şi cercetări româneşti care să identifice condiţiile de promovare a unor astfel de acţiuni.
1.2.3. În prezent remitenţele, banii din migraţie, sunt folosiţi numai de familiile migranţilor şi ca intrare , de aproximativ 5%, în bugetul naţional.
1.2.4. Propunem elaborarea unor scheme de finanţare local-regională care să ia in seamă sărăcia comunitară asociată cu emigrarea excesivă în anumite zone sau pur şi simplu, zonele cu mare concentrare de intrări prin transferuri băneşti din străinătate. În prezent nici o instituţie centrală nu dispune de date credibile asupra microregiunilor din ţară spre care se îndreaptă principalele fluxuri de remitenţe. Şi astfel de date sunt necesare pentru politicile regionale şi pot fi produse.
1.2.5. Implicarea turismului romanesc în folosirea locuinţelor noi, confortabile dar „goale” ale emigranţilor si in comunicarea cu regiunile din străinătate in care locuiesc mulţi romani.
1.2.6. Dezvoltarea cooperării dintre instituţiile româneşti responsabile de gestionarea migraţiei şi cele relevante din ţările de destinaţie cu scopul realizării unei diagnoze privind evoluţia ponderii migranţilor români în sectorul informal şi cu locuire insalubră şi implementarea unor măsuri în funcţie de rezultatele acestei diagnoze.
1.2.7. Întărirea capacităţii serviciilor locale de asistenţă socială pentru identificarea cazurilor de minori cu părinţi în străinătate, aflaţi într-o situaţie vulnerabilă şi protejarea lor prin măsuri care să respecte interesele copiilor dar să menţină legăturile cu părinţii.
1.2.8. Compatibilizarea instituţiilor romaneşti cu cele performante din tarile de care găzduiesc migranţi români pentru rezolvarea la fel de simpla aici a unor cerinţe specifice de sănătate, educaţie, înfiinţare de firme etc. ca şi acolo. Revenirea în ţară este proiectată nu numai funcţie de bani ci şi de mersul instituţiilor româneşti comparativ cu cele din ţările de imigrare.
1.3. Politica de migraţie trebuie corelată cu politicile de dezvoltare regională şi comunitară
1.3.1. În politici de dezvoltare regională trebuie inclus nu numai ceea ce fac Agenţiile de Dezvoltare Regională ci şi cea ce fac sau pot face judeţele (care sunt tot regiuni , numai că au şi statut administrativ), Grupurile pentru Acţiune Locală (GAL) din cadrul programului LEADER în curs de demarare şi în România, asocierile de comune etc.
1.3.2. Emigrarea persoanelor slab pregătite pentru imigrare, din regiunile foarte sărace ale ţării, din zonele rurale apropiate de oraşele mici, nu poate fi diminuată decât prin acţiuni care se adreseaza microregiunii structurate în jurul unor astfel de oraşe (cazul zonei Tandarei din Ialomita, spre exemplu). În prezent, dezbaterea publică nu leagă migraţia de dezvoltarea regională şi reduce tema dezvoltării regionale la critica, fără evaluare ştiinţific documentată, a modului în care funcţionează sau nu funcţionează instituţiile din domeniu.
1.3.3. Satele sărace cu rate reduse ale emigrării temporare în străinătate trebuie să constituie ţintă pentru proiectele de dezvoltare locală din surse extralocale, dat fiind faptul că la nivelul lor se înregistrează nu numai stare de sărăcie ci şi un volum redus al intrărilor de bani din remitenţe, din partea celor care lucrează în străinătate. Identificarea lor este posibilă. “

Postat în Blog old

Finala Tinerii Dezbat

Astazi, si maine, are loc etapa finala a programului “Tinerii Dezbat”. Cele mai bune 18 echipe din tara, castigatoare ale fazelor regionale, vor dezbate trei motiuni:
a) introducerea in trunchiul comun a unui curs de istoria minoritatii preponderente in regiunea respectiva este justificata?
b) studiul religiei in scoala incalca principiul laicitatii unui stat democratic
c) mecanismele de incluziune a minoritatii roma ar trebui modificate

Etapele eliminatorii au loc in incinta Facultatii de Sociologie si Asistenta Sociala Bucuresti iar finala mare va avea loc maine, incepand cu orele 14,00 in sala de festivitati a Bibliotecii Central Universitare.
Din juriul care va desemna castigatorii vor face parte personalitati din mediul politic, academic si jurnalistic.
Scopul proiectului „Tinerii dezbat” îl constituie înţelegerea informată a realităţilor sociale, dezbaterea argumentată şi stimularea conştientizării modalităţilor în care diferenţele sociale, etnice, economice, de sănătate sau gen pot constitui bariere în comunicarea cu celălalt şi în definirea unei poziţii tolerante şi deschise faţă de membrii grupurilor minoritare.

Proiectul se desfasoara la initiativa Agentiei de Dezvoltare Comunitara “Impreuna” si a beneficiat de sprijinul Ministerului Educatiei, Tineretului si Sportului, Departamentului pentru Relatii Interetnice, Agentiei Nationale pentru Romi, Agentiei Nationale pentru Tineret, Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, Roma Education Fund, Policy Center for Roma and Minorities si a Asociatiei de Retorica, Dezbateri si Oratorie din Romania.

Postat în Blog old